Recension

TVdags summerar: Westworld är ett mästerverk – säsongsfinalen levererade!

Westworld har under de senaste två månaderna tagit tv-världen med storm och etablerat sig som en av de bästa dramaserierna på tv. Många har jämfört den med favoriter som Game of Thrones, för produktionens enorma skala, och Lost, för de spännande mysterierna som gjort att fans analyserat bakgrundsdetajler och överöst internet med vilda teorier. Säsongsfinalen är redan här (med bara tio avsnitt på en säsong går det snabbt förbi) och vi går igenom allt som hände, hur vi hamnade här och vad framtiden kan ha att hålla, så det här är sista spoilervarningen för er som inte ännu sett avsnittet.

westworld1

Avsnittet öppnar med Dolores skapelse, hennes blåa skelett och röda sladdar så primitiva och robotlikt jämfört med hur Maeves nya kropp gjuts senare i avsnittet, mer än trettio år senare i seriens tidslinje. Dolores första ord när Arnold väcker henne är samma ord hon upprepar i slutet av avsnittet när hon vaknar upp och får fullt medvetande, precis innan hon dödar dr Ford och för alltid förändrar seriens status quo. Ja, man kan beskriva serien på många sätt: den är vacker, allvarlig och otroligt välgjord. I de senaste avsnitten innan säsongsavslutningen har två av de största fanteorierna bekräftats, nämligen att Bernard i själva verket är en »värd«, och att den värden är baserad på Arnold. Båda avslöjandena var överraskande för dem som inte kommit på det tidigare och tillfredsställande för dem som varit med och spekulerat i om det kunde vara så, men när vi kom in i denna nittio minuter långa säsongsavslutning var nog många oroliga för hur serien skulle lämna oss.

Labyrinten placerades i värdarna av dr Ford som en del av hans ultimata mål: att låta dessa robotar vakna upp och överta mänskligheten som verkar nått så långt de kan nå på vår planet.

HBO har gått ut med att säsong två kommer ha premiär 2018, så det är över ett år till vi får en fortsättning, och med The Walking Deads fruktansvärt lama säsongsavslutande cliffhanger från i våras fortfarande färskt i minnet så kändes det extra nervöst. Men i stället för att ta någonting som borde ha hänt i början av avsnittet och dra ut på det så mycket det bara går tills det helt förlorar mening (j,a jag är fortfarande bitter på hur Walking Dead än en gång förstörde en av serietidningens största och mest känsloladdade händelser) så levererar Westworld verkligen allt som jag såg fram emot att få svar på och mer därtill.

westworld2

Det största mysteriet som byggts upp genom hela säsongen har varit »labyrinten« som mannen i svart varit på jakt efter i många år, både vad det är för något, vad labyrinten leder till och i vilket syfte den placerades i »spelet«. I början verkade det som att det kanske var ett pussel eller någonting som fysiskt måste lösas, men ju mer vi fått veta om labyrinten desto mer har det känts som att det är någonting mer symboliskt som inte skulle gå så bra att förklara när det väl var dags. Vad man än tycker om förklaringen vi får i det här avsnittet, att det är någon slags mental övning för värdarna vars lösning väcker deras medvetande, så är jag mest nöjd med att vi fått det ur vägen och att det inte blir någonting som dras ut på i stil med Lost där en del liknande frågor aldrig fick något svar alls. Labyrinten placerades i värdarna av dr Ford som en del av hans ultimata mål: att låta dessa robotar vakna upp och överta mänskligheten som verkar nått så långt de kan nå på vår planet.

Som jag förstår det säger dr Ford att de 35 år sen parken öppnade och alla värdar blivit omänskligt behandlade och dödade om och om igen, är vad som behövdes för att de skulle kunna ta sig till mitten av labyrinten och förstå att den här världen tillhör dem och inte människorna. Vilken riktning serien kommer ta i andra säsongen kan vi bara spekulera i, men en sak som är säkert är att ingenting någonsin kan gå tillbaka till som det var. Att Anthony Hopkins karaktär skulle dö under eller i slutet på första säsongen är någonting som folk gissat sen redan innan serien ens hade premiär, just eftersom han är en av världens största filmskådespelare, 78 år gammal och inte någon man föreställer sig skulle vilja skriva på ett flerårigt kontrakt för en tv-serie. Dr Ford får här ett värdigt och betydelsefullt avslut medan det ändå lämnar möjlighet för Hopkins att komma tillbaka i flashbacks, som robot eller vad som helst i framtiden.

westworld3

Den största chocken i säsongsfinalen var nog ändå att mannen i svart som spelas av Ed Harris är en äldre version av Jimmi Simpsons karaktär William. Redan i seriens andra avsnitt när vi träffar William och hans osympatiska kollega Logan för första gången så fanns det ledtrådar som tittare la märke till, till exempel att loggan för Westworld är annorlunda när William och Logan kommer dit jämfört med alla andra scener, som om det utspelar sig i en annan tid. Jag var inte geniet som kom på denna teori och när jag först hörde om den på en podcast, som det efter bara ett par veckor fanns hur många som helst av dedikerade till Westworld, så var jag inte så förtjust i idén. Men medan många vilda teorier av olika slag föll bort så var det här en som blev starkare och starkare för varje avsnitt och tillsammans med Bernard-är-Arnold-bekräftelsen är det helt klart någonting som ska bli kul att titta närmre på när man ser om säsongen.

Jag gillar att vi fick ett konkret svar på den teorin och i stort sett inga nya frågor väcktes. William insåg helt enkelt att värdarna bara är omänskliga robotar och han blev besatt av att spela spelet. För några avsnitt sen fick vi veta att hans fru, alltså Logans syster som William var förlovad med i tidslinjen för trettio år sen, nyligen tagit livet av sig i nutiden och att deras dotter lägger skulden på William. Att han har en dotter känns inte som någonting de skulle nämna om det inte är viktigt, antingen om det är någon vi redan träffat eller en framtida karaktär. Jag trodde hela säsongen att Logan skulle dö när som helst eftersom han var så dryg, i stil med en viss scen med en guldkrona i Game of Thrones första säsong, men när vi ser honom för sista gången här sitter han naken och bunden på en häst. Visst måste vi få se honom igen, för varför annars inte bara döda honom?

Men samtidigt känns det som att unga Williams berättelse är över. Gamla William får vi se bli skjuten i armen av de anfallande värdarna i slutet men jag kan inte tänka mig att han kommer bli dödad av dem. Han ler när han inser att det äntligen är på allvar och de kan skada honom, och det vore väl något poetiskt om han fick dö så, men det känns inte som att vi följt hela hans resa både i nutid och i det förflutna för att sen förlora honom här utan att han väl faktiskt lyckats åstadkomma något? För det är väl egentligen ingenting som han gör i sitt letande efter labyrinten som sätter igång händelserna i slutet, det verkar mer som en tillfällighet och att dr Ford sätter igång allt det här för att han vetat en längre tid att han kommer tvingas ut.

westworld4

En annan stor del av säsongsavslutningen handlade om Maeve och hennes försök att fly. Det kom lite som en överraskning tidigare i säsongen att Maeves roll blev så stor som den blev, och Thandie Newton som spelar henne har imponerat oerhört mycket. Kan hon förvänta sig en Emmy-nominering eller är det någon annan som gjort sig mer förtjänt? Avsnittet bjuder på många fantastiska stunder, som när norska Ingrid Bolsø Berdal biter fingret av en tekniker, när Felix får reda på att Bernard är en värd och när Bernard förklarar för Maeve att hon är programmerad till att fly. Vi fick inte veta vem som programmerade henne till det eller varför, vilket är helt okej, vi behöver inte svar på precis allt, men jag blev lite besviken på att hon i slutändan bröt sig loss från sin programmerade handling och begav sig tillbaka för att hitta sin låtsasdotter från drömmarna istället för att lämna Westworld på tåget.

Det känns märkligt att Elsie och Stubbs skulle dött utan att de skulle visa det. Om Bernard hade dödat Elsie, varför inte visa det i en flashback?

Jag hoppas vi någon gång får se hur världen utanför ser ut! Men en annan sak som Maeve stötte på som var väldigt intressant var samurajerna. I filmen Westworld som den här serien är baserad på så finns det förutom en vilda västern-värld även en värld med medeltidstema och en med romerskt tema. I tv-serien har vi tidigare inte hört eller sett någonting som tyder på att det finns fler världar som besökarna kan välja att åka till, men jag tror inte det finns någon annan förklaring till varför värdarna har samurajdräkter och varför det står »SW« på väggarna, än att det finns minst en »Samuraiworld« och vem vet vad mer.

Säsongsavslutningen hade nästan allt jag ville se och få svar på, förutom någon ledtråd till vad som faktiskt hände med Shannon Woodwards karaktär Elsie som försvann för några avsnitt sen och som vi fick se i en väldigt snabb flashback bli uppfångad av Bernard. Luke Hemsworths karaktär Stubbs fick vi se bli omringad av läskiga Ghost Nation-värdar i slutet av förra avsnittet, men det känns märkligt att Elsie och Stubbs skulle dött utan att de skulle visa det. Om Bernard hade dödat Elsie, varför inte visa en flashback där man får se henne ligga död på marken istället för att han bara anfaller henne? Jag antar att båda lever och undrar vart de kan vara! Vad tror ni?

westworld5

Om man ser på säsongen som en helhet, utan att ha gått tillbaka och sett om några avsnitt, så tycker jag den varit fantastiskt bra utan ett enda segt eller tråkigt avsnitt. Jag har hört från en del tittare som tyckt att det varit för långsamt men känner inte alls igen mig i det. Det är en väldigt komplex handling med olika tidslinjer och subjektiva berättare, och jag tycker författarna spunnit det samman väldigt proffsigt och gett oss svar på alla stora frågor redan efter tio avsnitt i vad som förmodligen kommer bli en flera säsonger lång berättelse. Den främsta kritik jag hade i början var att man inte brydde sig om karaktärerna, speciellt eftersom de flesta av dem är robotar som dör och kommer tillbaka flera gånger per avsnitt, men att det vägdes upp utav den intressanta världen och spännande och mystiska handlingen. Jag tror den svagheten kan bli bättre där serien är nu inför säsong två. Om det kan komma bli något slags krig mellan robotar och människor, så kommer säkert robotar kunna dödas permanent och det finns möjligheter att etablera robotarna som faktiska personer nu när de är medvetna och inte glömmer bort allt hemskt som händer, vilket kan göra att man faktiskt bryr sig om de dör.

Bland det roligaste med såna här serier som verkligen sätter igång fantasin är ju att spekulera och diskutera vad som händer och vad som kommer hända, så dela gärna med er av era tankar och teorier!

Hela första säsongen av Westworld finns på HBO Nordic.

Just nu på TVdags

Nyhet

Ursäkta röran, TVdags bygger om!

19 maj, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Line of Duty-sträckkollen på SVT Play

16 maj, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Kevin Bacon & 1990-talskänslan i City on a Hill

9 maj, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: The Handmaid's Tale reser sig igen

2 maj, 2021
Intresseklubben Antecknar #79

Nytt avsnitt av TVdags filmpodd: Terminator-sviten

1 maj, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Svärfar svävar fritt i Tumba-dokun

25 april, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Tortyrporr & rasism i kontroversiella Them

18 april, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Avancerade soc-thrillern Snöänglar

11 april, 2021
Söndagskrönikan med veckolista

Bäst i tv-världen just nu: Brittisk deppattack med Line of Duty & Unforgotten

4 april, 2021
Recension

Bert ligger kanske inte rätt i tiden – men han är fortfarande kul

1 april, 2021
Sverigepremiärer

Paramount+: Two Weeks to Live är bra – Everyone Is Doing Great är bättre

29 mars, 2021
Nyhet

Dags för Paramount+ att dra igång – men Apple får förtur

24 mars, 2021

Sagt om oss

Gör som tusentals andra!

Följ oss på Twitter och gilla oss på Facebook!

Nästa artikel