Kommentar

TVdags djupdyker i SVT:s film noir-doku

Såg ni K Special som vi på TVdags tipsade om i fredags? Los Angeles Film Noir är en grundkurs i film noir, men en sådan dokumentär som i alla fall inte jag har nåt emot att se om och om igen. Skuggorna, musiken, berättarrösten i filmerna hypnotiserar bara genom de korta scener vi får se och sen storyn som ofta är en variant på »what happens when you meet a woman, and it goes bad«  Ja, att höra James Ellroy beskriva allt detta är underhållning i sig. »It’s all about the big fuck-up!« Filmerna som saknar »happily ever after«.

Barbara Stanwyck var osäker på om hon skulle våga ta skurkrollen. För stjärnorna hade det ju inte tidigare på något sätt varit aktuellt att spela skurkar. Vad skulle hända med deras karriärer?

Ellroy låter som om han identifierar sig mer än lite grand med de manliga karaktärer han beskriver och man vill inte att han nånsin ska sluta berätta. Affischerna som glimtar förbi, som This Gun for Hire, bidrar också de till den motståndslösa dragningen. Finns det någon utställning där jag kan få promenera runt och njuta av alla dessa fantastiska små konstverk. Kanske i Los Angeles? Jag måste åka dit.

This_Gun_For_Hire_movie_poster

Jag har sett flera av filmerna förut, men det var för ganska många år sedan, i min ungdom när jag gjorde räder i min pappas VHS-bibliotek, Gilda, The Maltese Falcon, The Big Sleep och Sunset Boulevard, men av någon anledning aldrig Double Indemnity (Kvinna utan samvete). Det avslöjas att Barbara Stanwyck var osäker på om hon skulle våga ta rollen. För stjärnorna hade det ju inte tidigare på något sätt varit aktuellt att spela skurkar. Vad skulle hända med deras karriärer? Och vad skulle hända med männens? Nu utmanades manligheten och man lät dem få vara förlorare, »fuck-ups«, som dukade under på grund av kvinnorna de åtrådde och gjorde alltmer ogenomtänkta handlingar för. När man tittar på rollistorna så var det kanske inte de allra största stjärnorna som vågade sig på detta, förutom Humphrey Bogart. Kvinnorna i sin tur fick vara som männen brukar. »It was the type of film where the women were completely the equal of men… equally tempted, equally compromised, equally guilty.«

3_bigcombo

Ett upplysande avsnitt var just hur man tänjde på gränserna, som när man till exempel The Big Combo (Hämndens Skugga) lät skurkarna vara ett homosexuellt par. Ja, det var kanske inte uttalat så att gemene man på mitten av 1950-talet förstod detta, enligt dokumentären, men när man ser scenen idag, med männen som pratar salami och hur de riskerar att bli jagade ur garderoben så är det skrattretande glasklart. I samma film luras finurligt censurerna, som helt enkelt kunde anklagas för att ha snuskig fantasi, att tillåta en kvinna vara mottagare och njuta av oralsex. Detta är ju någonting som än i dag inte är helt okontroversiellt av någon konstig anledning. I film kanske och i mycket tv, men om vi pratar amerikansk network-tv, så fick till exempel Callie Khouri så sent som för två år sedan använda sin övertalningsförmåga innan hon i Nashville tilläts visa Juliette Barnes på irriterat manér försöka bli tillfredsställd av sin nyanställde assistent.

Dags är det då att börja uppleva hela filmerna i sig. De är inte så lätta att få tag på, men iTunes verkar vara det bästa stället för att streama, de har i alla fall de mest kända. Av Eddie Mullers (som också är berättare i dokumentären) topp 25-lista, hittar man sju stycken på iTunes, och för några andra i stället de böcker som filmerna bygger på. Den jag saknar allra mest är Out of The Past. Den hamnar högt på alla listor och inte många filmer har gjort mig så besviken som Against All Odds (Mot Alla Odds), som ska vara en remake av just denna film. Rachel Ward misslyckas totalt som femme fatale och underbaraste Jeff Bridges, som ju motvilligt ska tråna efter henne, verkar bara vara motvillig och precis lika irriterad på henne som tittaren och vilket naturligtvis förstör hela poängen med filmen. Jag måste se originalet. Men först får det bli Double Indemnity.

K special: Los Angeles film noir finns på SVT Play.

Just nu på TVdags

Nyhet

Ursäkta röran, TVdags bygger om!

19 maj, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Line of Duty-sträckkollen på SVT Play

16 maj, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Kevin Bacon & 1990-talskänslan i City on a Hill

9 maj, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: The Handmaid's Tale reser sig igen

2 maj, 2021
Intresseklubben Antecknar #79

Nytt avsnitt av TVdags filmpodd: Terminator-sviten

1 maj, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Svärfar svävar fritt i Tumba-dokun

25 april, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Tortyrporr & rasism i kontroversiella Them

18 april, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Avancerade soc-thrillern Snöänglar

11 april, 2021
Söndagskrönikan med veckolista

Bäst i tv-världen just nu: Brittisk deppattack med Line of Duty & Unforgotten

4 april, 2021
Recension

Bert ligger kanske inte rätt i tiden – men han är fortfarande kul

1 april, 2021
Sverigepremiärer

Paramount+: Two Weeks to Live är bra – Everyone Is Doing Great är bättre

29 mars, 2021
Nyhet

Dags för Paramount+ att dra igång – men Apple får förtur

24 mars, 2021

Sagt om oss

Gör som tusentals andra!

Följ oss på Twitter och gilla oss på Facebook!

Nästa artikel