Rysliga Halloween-filmtips

The Devil's Rejects – Rob Zombies magnum opus stjäl din moraliska kompass

Det är lätt att avfärda Rob Zombie som härmapa eller medioker klipp-och-klistra regissör. Kanske till och med själlös? Precis som splat-pack kollegan Eli Roth har han i många år kämpat för att få respekt i ett skräckuniversum som hellre fäller än friar. Själv har jag alltid hejat på Zombie. Jag har oftast tyckt om hans hyllningar till amerikansk skräck och »skräp«- kultur. Ibland mer, men på senare tid oftast mindre. Tyvärr. För Rob Zombies största problem är märkligt nog kärleken till genren, samt ett tvångsmässigt förhållande till banjospelande hillbillys, eller den amerikanska underklassen och dess tobakstuggande »white trash«- kultur. Rob Zombies filmer kan ses som en allt för ambitiös medlemsansökan till klubben (en av många klubbar) för sex, drugs & tidelag. Ibland funkar det alldeles utmärkt – House of 1000 Corpses, Lords of Salem – Ibland funkar det … inte så bra – Halloween.

Men kanske mest intressant: hur Rob Zombie lyckas få oss att lägga ifrån oss vår moraliska kompass för att helhjärtat sympatisera mer med den onda familjen Firefly än filmens goda makter.

Blandad kompott. Men där finns en film som sticker ut lite extra: klassikern The Devil's Rejects. Det som kändes forcerat i till exempel Halloween flyter här på som blodet från en söndersliten halspulsåder. Devil's Rejects både underhåller och skrämmer. Vad som skrämmer mest? Att den är så underhållande.

Filmen är en slags sequel till Zombies debut som regissör – den ultimata hyllningen till amerikansk skräck/skräp- kultur House of 1000 Corpses – och kretsar ännu en gång kring den djävulsdyrkande – de är även seriemördare, kannibaler och nekrofiler – familjen Firefly. Den här gången är dock rollerna ombytta och det är mördarna som jagas. En roadmovie i det färgglada våldets tecken.

The Devil's Rejects är ett måste av en massa olika anledningar. Det träskiga soundtracket doftar cajun lång väg, skådisarna – Sheri Moon, Bill Moseley och Sid Haig – gör alla sina bästa roller någonsin. Våldet som både är läckert fångat och obehagligt på samma gång. Men kanske mest intressant: hur Rob Zombie lyckas få oss att lägga ifrån oss vår moraliska kompass för att helhjärtat sympatisera mer med den onda familjen Firefly än filmens goda makter. Fast å andra sidan är den sadistiske sheriff Wydell inte så god när det väl kommer till kritan.

The Devil's Rejects ser du på Netflix.

 

Just nu på TVdags

Nyhet

Ursäkta röran, TVdags bygger om!

19 maj, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Line of Duty-sträckkollen på SVT Play

16 maj, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Kevin Bacon & 1990-talskänslan i City on a Hill

9 maj, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: The Handmaid's Tale reser sig igen

2 maj, 2021
Intresseklubben Antecknar #79

Nytt avsnitt av TVdags filmpodd: Terminator-sviten

1 maj, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Svärfar svävar fritt i Tumba-dokun

25 april, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Tortyrporr & rasism i kontroversiella Them

18 april, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Avancerade soc-thrillern Snöänglar

11 april, 2021
Söndagskrönikan med veckolista

Bäst i tv-världen just nu: Brittisk deppattack med Line of Duty & Unforgotten

4 april, 2021
Recension

Bert ligger kanske inte rätt i tiden – men han är fortfarande kul

1 april, 2021
Sverigepremiärer

Paramount+: Two Weeks to Live är bra – Everyone Is Doing Great är bättre

29 mars, 2021
Nyhet

Dags för Paramount+ att dra igång – men Apple får förtur

24 mars, 2021

Sagt om oss

Gör som tusentals andra!

Följ oss på Twitter och gilla oss på Facebook!

Nästa artikel