Hans Rosenfeldts bov för lite hatobjekt

Sven Ahlströms Oliver är för »svensk« för Bron

Denna text innehåller spoilers om Bron säsong 2, avsnitt 9.

Det ryktas om lägre budget för Bron den här säsongen, med färre rollgestalter och inspelningsmiljöer som konsekvens. Men det står ändå klart – redan innan finalen på söndag – att den håller samma höga klass som den första. Hans Rosenfeldt konsoliderar svensk spännings-tv:s nyvunna position bland de stora i världen. Decennier av enträget manuslirkande har gett honom en avundsvärt lätt hand med komplexa karaktärer och skeenden.

Så varför är Oliver Nordengren, igår avslöjad som hjärnan (i alla fall en av dem) bakom de dödliga attackerna, så väldigt… Emma åklagare och Lorry? Lita på att de kommer att rätta till detta i eventuella anglosaxiska The Bridge-versioner.

Andra små snedsteg sväljer jag, som man gör i alla kreativa verk med starka röster och egna världar. På det sättet accepterade jag att första säsongens avgörande break i utredningen inte kom från huvudpersonerna utan från en träig birollssnut. Att Viktoria Nordengren i gårdagens avsnitt inte räddades av Saga och Martin utan av sin svägerska är på sätt och vis en upprepning av den missen. Med den viktiga skillnaden att vi den här gången får annat på köpet. De båda kvinnorna har komplicerade relationer till Oliver som har överskuggat deras känslor för varandra. Nu får vi starka, mångbottnade scener dem emellan.

Men säsongens stora problem och det som hindrar Bron från att nå högsta internationella klass är alltså antagonisten Oliver. Teckningen av honom och själva grundtanken med karaktären är på traditionellt svenskt dussindeckarvis andefattig och endimensionell. Hans Rosenfeldts erfarenhet av manusbovar är stor – förra säsongens huvudförövare och dennes gästspel i nuvarande säsong har både komplexitet och personlighetsutveckling – så varför väljer Rosenfeldt formulär 1A för Oliver?

Det finns ingenting som balanserar och väger upp denne sammanbitne runkares frustrerade vardag.

Personlighetstypen kan sammanfattas mycket enkelt. Hunsad, hämmad, känslomässigt omogen. Vilken manusgranskare som helst skulle ha studsat på den bristande kontrasten mellan karaktärsdragen. Det finns ingenting som balanserar och väger upp denne sammanbitne runkares frustrerade vardag.

Som han har framställts är det dessutom omöjligt att se honom styra över en ring av miljöterrorister. »Mother of three« måste vara en person med fantasi och utstrålning, två egenskaper Oliver helt saknar.

Att allt ljus riktas mot denna enkelspåriga stereotyp skulle kunna vara ett elegant sidospår när vi nu vet att ännu en person är inblandad. Men det löser inte problemet. Även systern Viktoria, denna kallsinta magnat i sitt banalt strama fortress of solitude, är en stereotyp. Skådespeleriet dem emellan, faktiskt hela säsongens motiv och raison d'être, blir därför alldeles för lättviktigt. Syskonparet drar ner serien från den absoluta klassikerstatus den har sniffat på.

Nu hoppas jag bara att vi nästa söndag får se Saga och Martin ställas öga mot öga med den riktiga värstingen. Och det är bäst för Rosengren att hen är fantasifull och karismatisk.

Just nu på TVdags

Nyhet

Ursäkta röran, TVdags bygger om!

19 maj, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Line of Duty-sträckkollen på SVT Play

16 maj, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Kevin Bacon & 1990-talskänslan i City on a Hill

9 maj, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: The Handmaid's Tale reser sig igen

2 maj, 2021
Intresseklubben Antecknar #79

Nytt avsnitt av TVdags filmpodd: Terminator-sviten

1 maj, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Svärfar svävar fritt i Tumba-dokun

25 april, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Tortyrporr & rasism i kontroversiella Them

18 april, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Avancerade soc-thrillern Snöänglar

11 april, 2021
Söndagskrönikan med veckolista

Bäst i tv-världen just nu: Brittisk deppattack med Line of Duty & Unforgotten

4 april, 2021
Recension

Bert ligger kanske inte rätt i tiden – men han är fortfarande kul

1 april, 2021
Sverigepremiärer

Paramount+: Two Weeks to Live är bra – Everyone Is Doing Great är bättre

29 mars, 2021
Nyhet

Dags för Paramount+ att dra igång – men Apple får förtur

24 mars, 2021

Sagt om oss

Gör som tusentals andra!

Följ oss på Twitter och gilla oss på Facebook!

Nästa artikel