Kommentar

Seriös tv-kritik eller slit-och-släng? Moviezine »recenserar« med textstölder från TVdags

På twitter igår blev vi, av läsaren och skribentkollegan Jimmy Håkansson, varskodda om att filmsajten Moviezine har plagierat stora delar av vår premiärrecension av Gåsmamman i sin egen, senare publicerade text om samma serie.

Exempelvis skrev vår Daniel Åberg så här om seriens premiss:

»Sonja lever med make och tre barn i tweenie- och tonårsåldern i en välbeställd övre medelklassmiljö någonstans i Stockholmstrakten. På papperet driver de en marina, men egentligen är maken Fredrik involverad i en helt annan familjerörelse som även inkluderar delar av Sonjas släkt – marijuanaodling i industriell skala.«

Och så här skrev Moviezines skribent:

»Denna dramathriller handlar om Sonja som lever med make och tre barn i tweenie- och tonårsåldern i en välbeställd övre medelklassmiljö i Nacka. På papperet driver de en marina, men egentligen är maken Fredrik involverad i en helt annan rörelse, nämligen marijuanaodling i industriell skala.«

För oss är det obegripligt att en så pass stor sajt som dessutom har ägarkapital i ryggen inte kan avlöna skribenter med egen integritet i stället för att stjäla material från en fattigare konkurrent.

Helt onödigt plagieras fullständigt generiska meningsbyggnader (»Serien är ursprungligen en produktion ämnad för visning i Kanal 5«…), och återanvänder samma resonemang, varpå Moviezine-recensenten sedan lyckas landa i exakt samma tes och omdöme som TVdags Daniel Åberg om att snarare än förhandssnacket om Breaking Bad så är Sopranos den bättre referensen, och då närmare bestämt hur faderns kriminalitet påverkar hustrun och barnen.

Eftersom ingen på TVdags läser Moviezine så kan vi inte hålla koll på hur vanligt det här fenomenet är. Det känns väl rentav troligt att detta förekommit flera gånger. Så vi publicerar detta för att förhoppningsvis avskräcka Moviezine från att stjäla text från oss framöver – eller, lite mer positivt uttryckt – uppmuntra dem att utveckla sitt eget skrivande. För oss är det obegripligt att en så pass stor sajt som dessutom har ägarkapital i ryggen inte kan avlöna skribenter med egen integritet i stället för att stjäla material från en fattigare konkurrent.

Dock vill vi avsluta detta med att tacka Moviezine för att de rättade vårt korrfel att kalla en rollgestalt för Niklas i stället för Fredrik. Tack, tack.

Just nu på TVdags

Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: The Handmaid's Tale reser sig igen

2 maj, 2021
Intresseklubben Antecknar #79

Nytt avsnitt av TVdags filmpodd: Terminator-sviten

1 maj, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Svärfar svävar fritt i Tumba-dokun

25 april, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Tortyrporr & rasism i kontroversiella Them

18 april, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Avancerade soc-thrillern Snöänglar

11 april, 2021
Söndagskrönikan med veckolista

Bäst i tv-världen just nu: Brittisk deppattack med Line of Duty & Unforgotten

4 april, 2021
Recension

Bert ligger kanske inte rätt i tiden – men han är fortfarande kul

1 april, 2021
Sverigepremiärer

Paramount+: Two Weeks to Live är bra – Everyone Is Doing Great är bättre

29 mars, 2021
Nyhet

Dags för Paramount+ att dra igång – men Apple får förtur

24 mars, 2021
Söndagskrönikan med veckolista

Bäst i tv-världen just nu: Jägarna vs Exit – svensk triumf, norskt fiasko

21 mars, 2021
Hyllning

I morgon är en annan dag – tack för allt Christer!

14 mars, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Var »4 Blocks« den bästa gängkrimserien som gjorts?

14 mars, 2021

Sagt om oss

Gör som tusentals andra!

Följ oss på Twitter och gilla oss på Facebook!

Nästa artikel