Kommentar

Modig skildring av relationskrasch i The Mindy Project

För två och ett halvt år sedan skrev jag här på TVdags om »will they or won't they«-problematiken i tv-serier. Det vill säga när en serie skildrar den potentiellt romantiska spänningen mellan två rollfigurer. Och svårigheten i att hålla liv i en sådan story. Tv-historien kryllar av sådana par: Carrie och Mr Big i Sex and the City, Mulder och Scully i The X-Files, Luke och Lorelai i Gilmore Girls, Ross och Rachel i Friends och Brennan och Booth i Bones. Och mitt favoritexempel från senare år: Mindy och Danny i The Mindy Project.

Att det finns en problematik kring »will they or won't they«-grejen är helt enkelt för att tittarnas intresse riskerar att falla i takt med att karaktärerna faktiskt faller för varandra och blir ihop. Många tv-serier har kämpat avsevärt så fort deras huvudkaraktärer har hookat upp (lex Moonlighting). Andra serier har lyckats hitta nya sätt att hålla spänningen vid liv även när två har blivit en. Själv var jag i min text för två och ett halvt år sedan rädd för vad som skulle hända med Mindy och Danny och deras kemi som härligt omaka humorduo i The Mindy Project om de till slut blev ihop. Sanningen är att serien på många sätt blev ännu bättre när dessa totala motsatser till karaktärer tvingades navigera tvåsamheten ihop, även om det som bieffekt har gjort att serien mindre och mindre har handlat om just Mindy, och mer om henne i relation till Danny.

The Mindy Project vill komplicera den romantiska komedins happy ending och då måste karaktärerna tillåtas vara både komplexa och assholes.

Jag kan tycka att minst lika mycket tid borde ha ägnats åt att skildra Mindys backstory som till Dannys. Jag menar, det var först i den fjärde säsongen som vi träffade hennes föräldrar! Men när det gäller relationsbiten har serien blivit allt modigare. För en serie vars premiss bygger på huvudkaraktärens kärlek till romantiska komedier har den varit smärtsamt verklighetstrogen, och ja modig, i skildrandet av en allt mer fallerande relation. Inga enkla happy endings här inte. Och det har inte varit tanken från början heller. Seriens skapare och stjärna Mindy Kaling sa redan under den första säsongen att hon inte såg Mindy och Danny som ett nytt superlyckligt The Office-Jim och Pam-par, att »de inte är menade att bli ihop för att de är varandras själsfränder«.

Och det stämmer verkligen. Mindy och Dannys olikheter blev i och med födelsen av deras son så smärtsamt tydliga. Mindy ville fortsätta satsa på sin karriär som den moderna New York-brud hon är, medan konservative katoliken Danny ville att hon skulle stanna hemma med deras son. Det ledde till en rad ganska jobbiga konflikter under den första halvan av den fjärde säsongen. Konflikter som var så verklighetstrogna att ens bild av karaktärerna plötsligt utmanades. Det störde såklart ett och annat fan som tyckte att Danny hade blivit en elak och råmossig karaktär. Men det är just det som är det modiga! The Mindy Project hade kunnat släta över allt på-riktigt-jobbigt och fortsatt håva in skratten, men den vill berätta något mer. Den vill komplicera den romantiska komedins happy ending och då måste karaktärerna tillåtas vara både komplexa och assholes.

Det betyder dock inte att Mindy och Danny inte kommer hitta tillbaka till varandra. Troligtvis kommer resten av den fjärde säsongen handla om just den relationsresan, men det kommer inte vara lätt. Nu när Mindy har lämnat Dannys lägenhet och flyttat tillbaka till sin egen igen får de möjlighet att utvärdera sin relation på riktigt. Jag för min del hoppas att det också betyder att Mindy får lite mer tid att djupna som karaktär för sig själv, och inte bara i relation till Danny. Alldeles oavsett kommer jag att följa dem lika slaviskt som förr, med tårarna lika nära som skratten.

The Mindy Project sänds på Hulu i USA.

Just nu på TVdags

Nyhet

Ursäkta röran, TVdags bygger om!

19 maj, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Line of Duty-sträckkollen på SVT Play

16 maj, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Kevin Bacon & 1990-talskänslan i City on a Hill

9 maj, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: The Handmaid's Tale reser sig igen

2 maj, 2021
Intresseklubben Antecknar #79

Nytt avsnitt av TVdags filmpodd: Terminator-sviten

1 maj, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Svärfar svävar fritt i Tumba-dokun

25 april, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Tortyrporr & rasism i kontroversiella Them

18 april, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Avancerade soc-thrillern Snöänglar

11 april, 2021
Söndagskrönikan med veckolista

Bäst i tv-världen just nu: Brittisk deppattack med Line of Duty & Unforgotten

4 april, 2021
Recension

Bert ligger kanske inte rätt i tiden – men han är fortfarande kul

1 april, 2021
Sverigepremiärer

Paramount+: Two Weeks to Live är bra – Everyone Is Doing Great är bättre

29 mars, 2021
Nyhet

Dags för Paramount+ att dra igång – men Apple får förtur

24 mars, 2021

Sagt om oss

Gör som tusentals andra!

Följ oss på Twitter och gilla oss på Facebook!

Nästa artikel