Säsongspremiär

Lokalproducerade Youtube-motormagasinet Asfalt är Sveriges bästa bil-tv

Under tidigt 1900-tal blommade den italienska futurismen. En konstnärlig och ideologisk inriktning som dyrkade framåtrörelse, hastighet, buller och maskiner. Dess förespråkare avgudade förstås automobilen. I denna nya tingest fann de en konkret metafor för frihet, fart och blind, irrationell hänförelse. Men att lockas av höga hastigheter är också att lockas av de stora faror som fartblindheten medför. Och futurismen höll naturligtvis inte för trycket. Rörelsen spårade ur, körde vilse och försvann in i fascismens och andra ismers mörka tunnlar.

Asfalts vinjett, och att vi måste leta i säsonger för att ens få en skymt av en kvinna med motorkoppling, ger en märklig bismak. Synd på ett program som i allt annat håller hög kvalitet med små medel.

Futurismens frihetspatos tämjdes och utnyttjades i stället som propaganda för massindustrialisering. Automobilens vilda form och funktion omstöptes till en symbol för konformitet och rullades ut längst fram i fronten för det nya samhälle där människa och maskin ingick i en tillväxtkrävande och till klockverken marscherande symbios. Massproduktionen av personbilar blev en central del i detta företag. En avgörande kugge i det väldiga maskineriet var den amerikanska industrimagnaten tillika politiskt tveksamme Henry Ford och hans löpandebandteknik. Med honom blev bilismen snart ett faktum. För såväl vinstdrivande som ideologiskt driven masstillverkning av motorfordon krävde ju massornas efterfrågan. Och efterfrågan som inte finns måste tillverkas. Förutsättningarna i människornas värld förändrades således. En helt ny global infrastruktur infann sig. En tillvaro med drivmedel i tankarna. Fossila bränslen gick upp i rök och köer ringlade sig snart långa på modernitetens alla autostrador, från Autobahn till Essingeleden. Kort sagt: bilismen mullrade fram i en värld av asfalt.

Asfalt är också namnet på ett intressant motormagasin vars tredje säsong drar i gång i kväll. På ytan ser det både bekant och modernt ut. Drönarkameror svävar över spegelblank lack i rustika miljöer medan en driftig man (alltid en man) i sportjacka provar fordon och förklarar maskineriets härkomst, träffar tillverkare och skiner upp och ler först när hastigheten stiger och motorleden kastar sig fram bara decimeter under hans sätesmuskel. Vi känner igen det från andra motorburna tv-produktioner. Kanske främst det skandalomsusade och omåttligt populära brittiska programmet Top Gear. Personligen är jag svag för det där momentet. När en allvarsam min förbyts i ett barnsligt levande ansikte med glitter i ögonen. Det är så avväpnande att se och väcker en längtan efter att kunna koppla upp sig, sitta shotgun i ett virtuellt passagerarsäte intill och känna adrenalinpåslaget genom elektroder. Eller åtminstone att en man kunde få känna och se ut på det där förlösande viset i andra publika sammanhang, utan att behöva bemästra en dödsföraktande hastighet eller bränna av ett slagskott som bevis för att han har råd att kosta på att vara sig själv – i en kort sekund. För bromssträckan är stram. Ett rykande streck formar en rak mun mellan mannens kindben och strax är vi tillbaka i samma förhärskande gravallvar som ständigt avkrävs manliga sport- och motorjournalister. Men för en sekund levde vi upp på båda sidor av skärmen! Och det är sådant som gör bra tv: undantagen, de levandegörande och oberäkneliga stunderna när någon vågar släppa sargen, inte förmår sig att behålla masken på och tvingas in i ett nytt ljus.

När en allvarsam min förbyts i ett barnsligt levande ansikte med glitter i ögonen… Det är avväpnande och väcker en längtan efter att kunna koppla upp sig, sitta shotgun i ett virtuellt passagerarsäte och känna adrenalinpåslaget genom elektroder.

De där ögonblicken hade gärna fått vara fler. Men så är motormagasinet Asfalt också en komprimerad affär – anpassad till Youtube-konsumenten och formad av sina förutsättningar. Detta är nämligen något så spännande som en lokalproduktion med ambitioner. I avsnitt om 15 minuter spänner produktionsbolaget Teknomedia musklerna och visar att hantverk och kunnande i takt med den tekniska utvecklingen ger ett väldigt intressant tv-landskap, där ett beställningsjobb för Östgöta Media som produceras med avsikt att sändas via 24Corren kan utmana de stora etablerade drakarna. Pålitliga drönare och en ny generation skickliga filmare och klippare i kombination med digitala kommunikationsled ger en hoppfull bild av Sveriges fria nätbaserade tv-produktion. Det som tidigare varit spelplats för sådant som sett ut som sändningar i det tidiga 1990-talets öppna kanaler har plötsligt potential att förvandlas till en drömfabrik. Förhoppningsvis leder det till större resurser för småskaliga program med egensinnig personlighet. Den typ av produktionsfrihet som en gång i tiden gjorde SVT:s Trafikmagasinet till pionjärer i fält:

Men med tekniska framsteg och nya möjligheter kommer också ett stort ansvar och ett skriande behov av uppdaterade, estetiska och samhällsmedvetna redaktionella beslut. Annars är vi snart tillbaka i medeltiden fastän tekniken liknar något ur Tillbaka till framtiden. Asfalts fåniga vinjett är ett exempel på en sådan miss. Här ser vi en man som av oklar anledning iklär sig en konventionell kostym som om det vore en racingdräkt och sedan sätter sig med det ena benet över det andra i nån slags Chesterfieldfåtölj invid en eldstad. Med förarhandskarna på. Det ska säkerligen signalera lyx och frihetskänsla men förstärker bara den förlegade och konservativa playboyfantasi som fortfarande envisas med att flasha sitt fula tryne i motormännens sentimentala backspegel. Framförallt ser det taffligt ut. Det krävs större finess och fler metanivåer för att ro iland en blinkning till något så daterat och trist. Äsch! En detalj anser kanske ni. Men det går inte att komma ifrån att form faktiskt påverkar tilltalet. Särskilt i en liten produktion avslöjar vinjetter ofta programmets underliggande intentioner istället för att lyfta fram innehållet.

Detta är särskilt värt att betänka nu när digitala produktionsmedel når var människas hand. Allt är väsentligt i framställning av television. Allt sänder signaler till mottagaren. Asfalts vinjett i kombination med det faktum att vi måste leta i säsonger för att ens få en skymt av en kvinna med motorkoppling ger en märklig bismak. Det är synd på ett program som i allt annat lyckas hålla hög kvalitet med små medel, mycket tack vare programledaren Johan Gröndahl. Pedagogisk, intresserad och som gjuten i sätet kör han oss från och till initierade möten med allt från scooterfantaster till förare av offroadmonster. Vyerna är fina och motorvägarna inbjudande. Och sportbilarna är förstås alltid omöjliga att värja sig emot. Hur mycket jag än stålsätter mig kan jag inte låta bli att dyrka dessa funktionella konstverk. Moderna katedraler av former, myter, förförelser och dödens alla inbyggda lockelser. Som ett rådjur står jag i strålkastarskenet från dessa ångande bestar och bara blänger. Speglar mig i drömmar om frihet och fart. Eller för att tala med Aase Bergs ord:

»Den frihetslängtande mannen är redan kastrerad, det är det han försöker dölja, men accelerationen leder bara in i entropi.« (Förord till Klumpigheten Redux av Gunnar Blå, Vertigo Förlag 2007.)

Min fascination för sportbilens värld är en svaghet. Men det är min svaghet och jag förnekar den inte. I stället följer jag den ner i djupet av mig själv när motormagasinet Asfalts glassiga drönarkamera sänker sig i lyster och krom med avsikten att få mig att smälta, stillasittande och slak som en veke i soffan, snyftandes: Kör mig vart du vill, så fort du kan!

Asfalt visas på lokala tv-kanalerna 24nt och 24Corren samt på nt.se, corren.se och unt.se. Med viss fördröjning läggs avsnitten också upp på youtube.com/asfalttv.

Just nu på TVdags

Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: The Handmaid's Tale reser sig igen

2 maj, 2021
Intresseklubben Antecknar #79

Nytt avsnitt av TVdags filmpodd: Terminator-sviten

1 maj, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Svärfar svävar fritt i Tumba-dokun

25 april, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Tortyrporr & rasism i kontroversiella Them

18 april, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Avancerade soc-thrillern Snöänglar

11 april, 2021
Söndagskrönikan med veckolista

Bäst i tv-världen just nu: Brittisk deppattack med Line of Duty & Unforgotten

4 april, 2021
Recension

Bert ligger kanske inte rätt i tiden – men han är fortfarande kul

1 april, 2021
Sverigepremiärer

Paramount+: Two Weeks to Live är bra – Everyone Is Doing Great är bättre

29 mars, 2021
Nyhet

Dags för Paramount+ att dra igång – men Apple får förtur

24 mars, 2021
Söndagskrönikan med veckolista

Bäst i tv-världen just nu: Jägarna vs Exit – svensk triumf, norskt fiasko

21 mars, 2021
Hyllning

I morgon är en annan dag – tack för allt Christer!

14 mars, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Var »4 Blocks« den bästa gängkrimserien som gjorts?

14 mars, 2021

Sagt om oss

Gör som tusentals andra!

Följ oss på Twitter och gilla oss på Facebook!

Nästa artikel