Recension

Hallå Happy Valley-fans! Missa inte nya Sarah Lancashire-deckarpremiären på SVT i kväll

Betyg 4 av 5

Redan tio sekunder in i det första avsnittet av En kvinnas fall, som varken min fru eller jag hade förhandsläst något om utöver att den är skriven av den alltid spännande Jack Thorne, utbrast min fru, efter att huvudpersonen zoomats in vid ett torftigt köksbord:

»Sarah Lancashire! Det här kommer att bli bra!«

Därför är Sarah Lancashire den hon är i dag, inte bara en makalös skådespelare utan någon som kommit ut på andra sidan och vill både dela med sig av sina erfarenheter och utnyttja dem för egen räkning.

 

Precis som tv-auteuren Sally Wainwright har vi Happy Valley- och Vår stora kärlek-stjärnan som storfavorit, och det känns numera otänkbart att hon skulle tacka ja till några manus som inte ger henne utrymmet hon behöver för att kunna göra sina psykologiskt och känslomässigt komplexa, mångdimensionella skildringar av yrkeskvinnor i medelåldern.

I Kiri, som serien heter på engelska, är hon en socialarbetare som – inte minst på grund av sina egna privata förluster och sorger – lever för jobbet, vilket har både för- och nackdelar för både henne och arbetsgivaren. På grund av att hon gör en grav missbedömning försvinner, och mördas, en nioårig flicka. Detta är utgångspunkten för en miniserie i fyra delar som till huvudformen är en Bristol-baserad kriminalhistoria, men där det största fokuset ligger på det sociologiska, både familje- och samhällsmässigt.

Precis i början av serien säger Sarah Lancashires rollgestalt Miriam något, egentligen bara i förbifarten, som jag fastnade för. En junior kollega på socialkontoret rådfrågar Miriam om ett ärende:

»She called 'cos he was out until 2 am last night for the third time this week. She's tried dealing with him, but every rule that she sets…«

»How's she setting the rules?« frågar Miriam, men kollegan fortsätter beskriva nuläget:

»Last week she called cos she's missing a watch her mum gave her. Today, she tells me she's missing some underwear.«

Då skiftar Miriam fokus:

»Oh, fuck. Is she hot? See, it's MILF:s, we shouldn't give kids to MILF:s. It does something weird to their heads.«

Detta kan tyckas krasst och oprofessionellt, men Miriam är luttrad, och det är inte hennes fördomar utan hennes erfarenhet som talar här, och hon insisterar att kollegan ska lyfta detta med en överordnad:

»OK, I'd take it up. It's a tough one, you're newly qualified, I'd take it up.«

»I'm two years qualified.«

»That's still new. Up. Sounds like she's in sexual risk and that we can't have, take it up.«

Ärendet i fråga är bara föremål för 20 sekunders dialog, innan ens huvudintrigen introducerats. Men den, och dialogen internt på socialkontoret överhuvudtaget, är full av sådana här utbyten, där yrkeskunnandet sägs lika mycket mellan raderna som i orden, som i sig blir obegripliga utan undertexten. På så sätt gestaltar serieskaparen och manusförfattaren Jack Thorne just hur Miriams generella briljans och tillfälliga omdömeslöshet är odelbara (Thorne har för övrigt baserat Miriam på sin egen mor, som var socialarbetare).

Men det är en sak till med den där »MILF«-dialogen.

Jag tänker på hur skådespelaren Sarah Lancashire själv slog igenom som en »MILF« i brittiska medier i början av 1990-talet, då hon blev känd i såpan Coronation Streetsamtidigt som hon var ung mamma i ett, som hon senare berättade, djupt olyckligt äktenskap. Det var inte förrän efter 35, efter skilsmässa och medicinsk behandling för klinisk depression, hon började känna sig harmonisk – i sig själv och i sina kvinnoroller, både de privata och dem hon levandegör från manussidorna. Och därför är Sarah Lancashire den hon är i dag, inte bara en makalös skådespelare utan den kvinnliga medelålderns portalgestalt. Någon som kommit ut på andra sidan och vill både dela med sig av sina erfarenheter och utnyttja dem för egen räkning.

Detta gör Kiri-rollen minst lika emblematisk som den i Happy Valley.

En kvinnas fall har svensk premiär i kväll kl 21.

Just nu på TVdags

Nyhet

Ursäkta röran, TVdags bygger om!

19 maj, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Line of Duty-sträckkollen på SVT Play

16 maj, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Kevin Bacon & 1990-talskänslan i City on a Hill

9 maj, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: The Handmaid's Tale reser sig igen

2 maj, 2021
Intresseklubben Antecknar #79

Nytt avsnitt av TVdags filmpodd: Terminator-sviten

1 maj, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Svärfar svävar fritt i Tumba-dokun

25 april, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Tortyrporr & rasism i kontroversiella Them

18 april, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Avancerade soc-thrillern Snöänglar

11 april, 2021
Söndagskrönikan med veckolista

Bäst i tv-världen just nu: Brittisk deppattack med Line of Duty & Unforgotten

4 april, 2021
Recension

Bert ligger kanske inte rätt i tiden – men han är fortfarande kul

1 april, 2021
Sverigepremiärer

Paramount+: Two Weeks to Live är bra – Everyone Is Doing Great är bättre

29 mars, 2021
Nyhet

Dags för Paramount+ att dra igång – men Apple får förtur

24 mars, 2021

Sagt om oss

Gör som tusentals andra!

Följ oss på Twitter och gilla oss på Facebook!

Nästa artikel