Och… mitt i allt refererar de till »It's Always Sunny in Philadelphia?!?«

Gotcha, NSA! Och you got us, Canning… Här går The Good Wife till tv-historien

Innehåller spoilers för The Good Wife, säsong 5, avsnitt 18, All Tapped Out.

Jag älskar Peter Florrick! Hans stunt mot NSA i söndags, amerikansk sändningstid, var genialt uttänkt och genomförd på toppen av en precis lagom nepotistisk superpolitikers prosodiska manipulationsförmåga. Eli kunde inte annat än att ställa sig på knä direkt efter telefonsamtalet och faktiskt säga »I’m not worthy«. Två gånger.

Jag gör likadant. Rasar ner på knä på golvet framför tv-soffan och gör vågen inför både Eli och Peter, inför produktionsteamet utanför bild, inför djupt erfarna avsnittregissören Felix Enriquez Alcala och manusförfattarna Matthew Montoya och Julia Wolfe (med ett par tidigare avsnitt som enda merit, hur är det möjligt?) samt förstås serieskaparna Robert och Michelle King.

Och stort att Michael J Fox Canning för första gången faktiskt medgav att han är en scumbag. Vilken uppläxning av Diane! »Said the rapist to the prey«..?!

Från säsongspremiären i höstas och fram till denna episod har NSA-spåret legat och tickat i bakgrunden och på sätt och vis varit tongivande även när det varit outtalat, dels med tanke på dess politiska tyngd och samtidsdystopiska budskap, dels med tanke på hur den initierades direkt i inledningen av säongspremiärepisoden, Everything is Ending, med en sekvens värdig en klassisk spionfilm – och i form av en både kuslig och tragikomisk iscensättning av samtliga Edward Snowdens läckuppgifter. Vi fick, under säsongens första minuter, se en intrikat väv av privat kommunikation mellan människor över hela USA, och hela världen, och hur dessa markerades i NSA:s autofilter; detta i korsklippning med två NSA-nördar som avlyssnar advokatfirman som de redan haft »span« på sedan ett par år (i säsong tre försvarade firman en terrorkopplingsanklagad tolk med Mellanösternrötter), och i realtid hör dess diskussion om potentiell stämning mot NSA; och därefter en utpanorering av kameran över ett gigantiskt NSA-kontorslandskap. I ett svep fick vi en kuslig bild av den totala övervakningen. (Jag skrev om detta, med koppling till Michel Foucaults panopticism, på Expressens kultursidor i höstas.)

Det där gänget geekiga NSA-avlyssnare som vi lärde känna redan då, och fått fortsätta följa till och från under säsongen, visade sig nu vara djupa tv-nördar också. Veckans avsnitt inleddes med att de, efter att vi först fått se en av dem gå igenom ett av de post-Snowden-utökade lögndetektortesten, tjafsa om ett par rimmande sångtextrader om »troll toll« och »boy’s soul«… känner ni igen dem? Det är ju en av låtarna som It’s Always Sunny in Philadelphia-karaktären Charlie skrev för den fiktiva musikalen »The Nightman Cometh« i FX-sitcomens fjärde säsongsfinal 2008!

Detta angav tonen för ett av de mest laddade, mest välskrivna och välkomponerade drama-tv-avsnitt jag någonsin sett. Hur vi sedan leddes vidare mot den överraskande snabba närkontakten mellan NSA och Florrick Agos. Och hur sedan den där mergern, som jag tog för given veckan innan, visserligen gick fort – men det blev en annan merger… Florrick Gardner Canning?!

Så oerhört obehaglig han är, Louis »I’m the new Will« Canning, men så oerhört behagligt att ha denna Michael J Fox-spelade orm tillbaka i en mer naturlig miljö än den osvängigt överarbetade The Michael J Fox Show… Och stort att hans Canning äntligen, för första gången, faktiskt medgav att han är en scumbag. Vilken uppläxning av Diane! »Said the rapist to the prey«..?!

För övrigt fick jag rysningar av hur Alicia och Peter iskallt började praktisera sin nya, kärlekslösa kalenderöverenskommelse. Vi pratade ju en hel del om antipatier gentemot Peter Florrick i vårt The Good Wife-terapisamtal här på TVdags nyligen, men nu fick jag faktiskt rysningar av välbehag. Livet är komplicerat och gör oss tv-tittare rätt fucked up. The Good Wife drar i så beundransvärt och berörande många trådar: storymässigt, relationspsykologiskt och i hjärtat hos var och en av oss fans.

The Good Wife sänds just nu ikapp i rasande takt på TV4, fem dagar i veckan, mån–fre kl 14. I morgon har man hunnit fram till premiär av innevarande säsong 5.

Just nu på TVdags

Nyhet

Ursäkta röran, TVdags bygger om!

19 maj, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Line of Duty-sträckkollen på SVT Play

16 maj, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Kevin Bacon & 1990-talskänslan i City on a Hill

9 maj, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: The Handmaid's Tale reser sig igen

2 maj, 2021
Intresseklubben Antecknar #79

Nytt avsnitt av TVdags filmpodd: Terminator-sviten

1 maj, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Svärfar svävar fritt i Tumba-dokun

25 april, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Tortyrporr & rasism i kontroversiella Them

18 april, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Avancerade soc-thrillern Snöänglar

11 april, 2021
Söndagskrönikan med veckolista

Bäst i tv-världen just nu: Brittisk deppattack med Line of Duty & Unforgotten

4 april, 2021
Recension

Bert ligger kanske inte rätt i tiden – men han är fortfarande kul

1 april, 2021
Sverigepremiärer

Paramount+: Two Weeks to Live är bra – Everyone Is Doing Great är bättre

29 mars, 2021
Nyhet

Dags för Paramount+ att dra igång – men Apple får förtur

24 mars, 2021

Sagt om oss

Gör som tusentals andra!

Följ oss på Twitter och gilla oss på Facebook!

Nästa artikel