Geoblockeringskrav rimmar illa med gemensam digital marknad

EU till attack mot tv- och filmbolagsjättar

EU:s ambition att sudda ut de digitala gränserna inom unionen fortsätter. På torsdagen kom beskedet att EU-kommissionen inlett en undersökning gällande brott mot EU:s konkurrenslagstiftning mot det brittiska tv-bolaget Sky UK och de amerikanska filmbolagen Disney, NBC Universal, Paramount Pictures, Sony, Twentieth Century Fox och Warner Bros. EU menar att avtalen som Sky slutit med filmbolagen – som medför att deras utbud endast går att se i Storbritannien och i Irland – begränsar medborgarnas fria rörlighet.

Skulle inte de här geografiska restriktionerna ligga som krav i kontrakten med filmbolagen, kunde Sky på kommersiella grunder ta självständiga beslut gällande vilka marknader de vill sälja sina tjänster på, skriver EU-kommissionen i ett pressmeddelande.

»Europeiska konsumenter vill kunna se de betal-tv-kanaler de valt oavsett var i unionen de bor eller reser. Vår undersökning visar att så inte är fallet i dag«, skriver EU-kommissionären Margrethe Vestager i pressmeddelandet. »Vi anser att detta kan strida mot EU:s konkurrenslagstiftning.«

Det är mycket möjligt att en vinst för EU i ett eventuellt mål skulle få direkta följder även för svenska tv-konsumenter.

Sky och de berörda filmbolagen har nu möjlighet att inkomma med synpunkter innan undersökningen går vidare och EU fattar beslut om man anser sig kunna väcka åtal gällande konkurrensbrott. Liknande så kallade Statement of objections har tidigare sänts till tv-bolagen Canal Plus i Frankrike, Sky Italia i Italien, Sky Deutschland i Tyskland och DTS i Spanien.

Just detta ärende gäller bara brittiska och irländska kunders möjligheter att kunna använda sina Sky-prenumerationer till fullo utanför de egna ländernas gränser, inte övriga EU-medborgares möjlighet att teckna brittiska Skyabonnemang. Bland annat SVT har liknande så kallade geoblockningar inlagda i en del program på SVT Play, och det är mycket möjligt att en vinst för EU i ett eventuellt mål skulle få direkta följder även för svenska tv-konsumenter.

De nu inledda undersökningarna är en del av EU:s Digital Single Market-strategi, som sjösattes i våras.

Just nu på TVdags

Nyhet

Ursäkta röran, TVdags bygger om!

19 maj, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Line of Duty-sträckkollen på SVT Play

16 maj, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Kevin Bacon & 1990-talskänslan i City on a Hill

9 maj, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: The Handmaid's Tale reser sig igen

2 maj, 2021
Intresseklubben Antecknar #79

Nytt avsnitt av TVdags filmpodd: Terminator-sviten

1 maj, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Svärfar svävar fritt i Tumba-dokun

25 april, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Tortyrporr & rasism i kontroversiella Them

18 april, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Avancerade soc-thrillern Snöänglar

11 april, 2021
Söndagskrönikan med veckolista

Bäst i tv-världen just nu: Brittisk deppattack med Line of Duty & Unforgotten

4 april, 2021
Recension

Bert ligger kanske inte rätt i tiden – men han är fortfarande kul

1 april, 2021
Sverigepremiärer

Paramount+: Two Weeks to Live är bra – Everyone Is Doing Great är bättre

29 mars, 2021
Nyhet

Dags för Paramount+ att dra igång – men Apple får förtur

24 mars, 2021

Sagt om oss

Gör som tusentals andra!

Följ oss på Twitter och gilla oss på Facebook!

Nästa artikel