Recension

Digital premiär för ytliga & själlösa filmatiseringen av Per Hagmans Pool

Betyg 2 av 5

Yta, likgiltighet och pretentiös självbild, det är vad som omedelbart dyker upp i huvudet på mig när jag tänker på Per Hagmans böcker. Så kanske är det med en smula färgade linser jag ger mig i kast med att titta på Anders Lennbergs filmatisering av Per Hagmans andra bok Pool (1993).

Pool är ytlig, uttryckslös, långtråkig och själlös.

Filmen utspelar sig på Franska rivieran och handlar främst om den unga och vackra Johan (Niclas Gillis) som flyttar in hos den äldre, lite bedagade före detta filmskådisen Celestes (Natacha Guyon) i hennes hus i VilleFranche. Celeste försörjer Johan mot sex och någon sorts sällskap (typ tugga i sig chateaubriand och dricka vin under tystnad, intill husets pool). Johan fördriver för övrigt sina dagar med att göra ungefär ingenting.

Celeste är gift med Jules (David Asavanond) men Jules är för det mesta inte hemma för han har ett förhållande med Kurt (Nino Wongchaiseree). Något som Celeste känner till. Johan och Kurt är för övrigt vänner, eller »vänner«. Eftersom man inte får veta särskilt mycket om någon så blir personporträtten ingenting, vilket gör ordet vänskap lite väl laddat. Johan och Kurt hänger lite och Kurt berättar för oss att »på rivieran lever de unga och vackra på de äldre«.

I periferin finns också en tredje kille, Balthazar (Jimmy Welleby), som börjar känna sitt unga fräscha timglas rinna ut får vi veta – så han ska ta verkligheten vid hornen och dra tillbaka till Sverige.

Pool

Genom filmen får vi i återblickar se fragment av Johans minnen av en dysfunktionell kärlekshistoria han haft i Sverige med en psykiskt instabil tjej (Moa Garpendal). En kärlekshistoria som visar sig ha vissa (skeva) paralleller med det han nu upplever tillsammans med Celeste.

Det händer inte särskilt mycket överhuvudtaget faktiskt. Pool är ytlig, uttryckslös, långtråkig och själlös. När det händer något så saknas det nerv, vi känner ju inte någon av karaktärerna. Vissa saker har strukits ur boken vilket kanske inte hade hjälpt oss men eventuellt gjort det lite roligare. Nä, 1990-talet ropar och vill ha tillbaka sin pool.

När filmen till sist är slut undrar jag lite över vad jag har sett egentligen och inget passar väl bättre än Per Hagmans egna slutord i debutboken Cigarett: »Jag kände ingenting. Absolut ingenting.«

Pool släpps för digitalt hyr & köp i dag.

Just nu på TVdags

Kommentar

Relationsdramat Malcolm & Marie på Netflix – Rörande, enerverande & relevant

25 februari, 2021
Essä

Här är Ria Wägner – den första stora svenska tv-kändisen

23 februari, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Alba August & Reco utklassar resten i Alla utom vi

21 februari, 2021
Linus Fremin tippar & betygsätter

Melodifestivalen 2021: Är det årets vinnare vi har här? JA!

20 februari, 2021
Premiär

Eldfesten! Ny poddserie med Tordyveln flyger i skymningen-känsla

19 februari, 2021
Söndagskrönikan med veckolista

Bäst i tv-världen just nu: Bright Eyes-duons The Stand-musik

14 februari, 2021
Linus Fremin tippar & betygsätter

Melodifestivalen 2021: Dotter är oslagbar – eller?

13 februari, 2021
Recension

Psycho Goreman är en »splattrig« 1980-talshyllning för hela familjen!

10 februari, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: WandaVision förnyar sitcomen

7 februari, 2021
Linus Fremin betygsätter & tippar

Melodifestivalen 2021: Starkt startfält – men allt handlar om Danny

6 februari, 2021
Recension

Biopremiär för Sound of Metal! Riz Ahmed brinner när oljudet tystnar

5 februari, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Göteborgs filmfestival i vardagsrummet

31 januari, 2021

Sagt om oss

Gör som tusentals andra!

Följ oss på Twitter och gilla oss på Facebook!

Nästa artikel