TVdags listar film- och tv-året 2020

Blomdahl listar årets tio bästa skräckfilmer

Årets bästa skräckfilmer 2020, behövs det verkligen? Så klart! Även om året var fruktansvärt i sig, gjordes det paradoxalt nog en hel del bra film som använde sig av allt det negativa för att skapa kultur. Kanske inte finkultur, men ändå. Även en del gammal skåpmat hittade upp till ytan för ett sista andetag. Hur många såg till exempel inte om Wolfgang Petersens Outbreak, eller Soderberghs Contagion? Ett nästan perverst reflekterande över det som hände i världen utanför filmen. En nödtvungen skyddsmekanism?

Skräckfilmen blev kanske också mer snäv, mindre och mer psykologisk. Eller så kändes det bara så i och med att de flesta filmer intogs framför datorn i vardagsrummets begränsade sfär, eller i sängen. Utan biografens bokstavliga, men ändå fiktiva, bubbla, tappade man lättare fotfäste. Samma villkor gällde inte längre. Det kontrakt du tidigare skrev med film och biograf, omvandlades till ett virtuellt hyrkvitto.

Skräcken flyttade hem, samtidigt som den fanns där ute. Filmer som koreanska Alive och serier som The Stand speglade verklighetens smitta. Aldrig någonsin har mys och klaustrofobi funkat så bra ihop. Och aldrig någonsin har jag sett så mycket film! En konsekvens av att alla stora filmfestivaler blev digitala och man lättare fick tillgång till utbudet. Sitges, Frightfest, Stockholm filmfestival. En dröm och en mardröm på samma gång. För visst vill man se film på bio, men … det gick ju ganska bra ändå. Ett erkännande som svider.

Hur som helst, här kommer årets lista. Lite bredare, lite smalare. Det mesta finns att köpa/hyra där ute på Internet.

10. The Wolf of Snow Hollow

Alla gillar en bra varulvsfilm. Alla. Tur då att Jim Cummings film kvalar in. Med tät atmosfär, praktiska effekter och bra skådespelare – bland annat Robert Forster i sin sista filmroll – lyckas han hålla intresset uppe från början till slut. En liten stad i Utah drabbas plötsligt av monstruösa attacker utförda av något slags, ja, monster. Sheriffen i stan tror inte på sånt trams utan är säker på att det är en vanlig människa som fläckar snön röd. Vi i publiken hoppas såklart på det strikt motsatta. Vissa scener är mästerlig skräck – fullmåne, blod och varulvar – medan andra gränsar över till Fargo-land, med udda karaktärer och dialog som skevar så att man rynkar lite på ögonbrynen. Originellt och genomarbetat.

9. Get Duked!

Eller Boyz in the Wood, som den också kallas, är rolig. Har man problem med skräck som är rolig så kan man hoppa över Get Duked! Dessutom är den inte speciellt skrämmande. Inte alls faktiskt. Ett gäng skotska problembarn skickas ut på högländerna för att disciplineras, men stöter istället på två fascistiska psykopater som vill behålla högländerna för sig själva och inte räds mord. Riktigt dumt, rätt blodigt och extremt roligt om man är på humör och gillar filmer som mixar Bad Taste med The Inbetweeners. Trigger warning för grova scener med knark-svamp och kulturell appropriering.

8. I vredens grepp

Olivier Abbou får stå för en av de mörkaste filmerna på listan. Dessutom komplicerad på ett moraliskt sätt som gör att den lätt går att avfärda som våldsförhärligande, sexistisk eller könscementerande. Gifta paret Paul och Chloé Diallo återvänder från sin husvagnssemester, bara för att finna sitt hem ockuperat av deras barnflicka och hennes pojkvän. När de vägrar lämna huset, och polisen står maktlös, tvingas den pacifistiska Paul blicka inåt. Ett mörker öppnas upp när maktlöshet och frustration blir till svaghet. Djuriskhet och barbari i en av årets otäckaste filmer om toxisk manlighet och dess dragningskraft.

7. Swallow

Oemotståndlig debut om en ung kvinna vars liv bara blir mer och mer instängt, tills att där inte finns mycket kvar av henne själv längre. Allt kretsar kring hennes mans karriär, deras perfekta hem, svärföräldrarna och barnet i hennes mage. Livet har bara hänt utan att hon levt det. För att återfå kontrollen börjar hon svälja saker. Till en början oskyldiga saker som små glaskulor eller gem, senare direkt livsfarliga som häftstift och spik … Swallow fångar känslan av maktlöshet. Och känslan av att desperat försöka återfå kontrollen över en situation som gått överstyr. Vackert, lågmält och direkt vidrigt.

6. 12 Hour Shift

Kommer du ihåg Showtime-serien Nurse Jackie? Ta drogerna och multiplicera med tre, addera ett antal mord och en njure på flykt så har du en rätt bra bild av vad Brea Grants hysteriska film handlar om. Och om du tycker dig känna igen Angela Bettis i rollen som sjuksköterskan Mandy, så kan det vara för att hon även spelade med i Lucky McKees otroliga film May från 2002. 12 Hour Shift är svart humor och våld när det är som allra bäst och mest underhållande.

5. His House

Ett flyktingpar från Sydsudan får uppehållstillstånd i England och slussas in i ett program som begränsar deras frihet. Instängda i en solkig förortslägenhet försöker de få tiden att gå, samtidigt som minnen och något i väggarna bryter ner dem mentalt. Skräckfilm när den är som allra bäst, som lägger in en social kommentar – valfritt visserligen – samtidigt som den skrämmer med monster och galenskap.

4. The Nest

Sean Durkin som gjorde den vaga och luftiga sektfilmen Martha Marcy May Marlene för några år sedan är tillbaka med ett slags thrillerdoftande äktenskapsdrama med skräckfilmens tonalitet som bärande vägg. Paret O'Hara – Jude Law och Carrie Coon – flyttar från New York till England. Där är det tänkt att Rory ska göra comeback som entreprenör på sitt tidigare företag. Men det går så där. Är det kanske det fläskiga slott de bor i? Vad som är skräck och vad som är drama är svårt att avgöra, men Jude Law är återigen enastående i rollen som före detta miljonär som fastnar i ett nät av lögner. Ångest som gör det svårt att andas, konsekvent murrigt inramat och överlag höstigt.

3. Host

Det senaste tillskott inom världens, till ytan sett, tråkigaste subgenre Computer screen film tar genren ett steg ytterligare mot dess oundvikliga självdöd. Här är det en seans via zoom som går åt helvete när en demon löper amok via Internet. Åh vad töntigt det låter. Och det är det också, men uppfinningsrikedomen är imponerande och man hoppar ofta till. En timmes berg och dalbana där filmskaparna tar till genrens alla knep och samtidigt adderar fina referenser till ikoniska filmer som The Blair Witch Project.

2. Saint Maud

Djupt troende sköterskan Maud blir besatt av att rädda den dödssjuka Amandas själ. En besatthet som blottlägger hennes egna brister och tvivel. Var är hennes Gud när hon behöver denne? I jakten på svar »tvingas« Maud till den ena uppoffringen efter den andra. Saint Maud bjuder på djupt obehag, men även en vansinnigt snygg estetik och humor. De olika elementen går aldrig i klinch med varandra utan vandrar hand i hand mot slutet, som du inte kommer glömma på ett bra tag.

1. Relic

Årets finaste skräckfilm handlar om demens. Eller rättare sagt jakten på det liv man levt och de människor man älskat. Minnen som försvinner, blandas ihop, förvrängs. I fel persons händer hade det här kunnat bli hur tråkigt som helst, men Natalie Erika James hanterar ämnet så smart. Genom att förvandla Relic till en skräckfilm, istället för en sorglig melodram med Meryl Streep i huvudrollen, gör hon ämnet större. Genom att göra monstret allmängiltigt, gör hon det mer levande och, kanske inte sympatiskt men, förståeligt. Vi lider med det likaväl som vi lider med dess offer. Fast Relic ska nu inte ses som en informationsfilm för Demensförbundet. Se det istället som en renodlad skräckfilm och du kommer inte bli besviken.

Mellan den 25 och 31 december utser vi allt det bästa från film- och tv-året som gått. Håll koll på senaste artiklarna via taggen Film- & tv-året 2020.

Just nu på TVdags

Kommentar

Relationsdramat Malcolm & Marie på Netflix – Rörande, enerverande & relevant

25 februari, 2021
Essä

Här är Ria Wägner – den första stora svenska tv-kändisen

23 februari, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Alba August & Reco utklassar resten i Alla utom vi

21 februari, 2021
Linus Fremin tippar & betygsätter

Melodifestivalen 2021: Är det årets vinnare vi har här? JA!

20 februari, 2021
Premiär

Eldfesten! Ny poddserie med Tordyveln flyger i skymningen-känsla

19 februari, 2021
Söndagskrönikan med veckolista

Bäst i tv-världen just nu: Bright Eyes-duons The Stand-musik

14 februari, 2021
Linus Fremin tippar & betygsätter

Melodifestivalen 2021: Dotter är oslagbar – eller?

13 februari, 2021
Recension

Psycho Goreman är en »splattrig« 1980-talshyllning för hela familjen!

10 februari, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: WandaVision förnyar sitcomen

7 februari, 2021
Linus Fremin betygsätter & tippar

Melodifestivalen 2021: Starkt startfält – men allt handlar om Danny

6 februari, 2021
Recension

Biopremiär för Sound of Metal! Riz Ahmed brinner när oljudet tystnar

5 februari, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Göteborgs filmfestival i vardagsrummet

31 januari, 2021

Sagt om oss

Gör som tusentals andra!

Följ oss på Twitter och gilla oss på Facebook!

Nästa artikel