Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Pånyttfödd kvinnofrigörelse i The Handmaid's Tale-finalen

Betyg 5 av 5

»We are living The Handmaid's Tale!« Orden var Michael Moores, i säsongens sista Real Time with Bill Maher för ett par fredagar sedan, där dokumentärfilmaren inte kunde sluta jämföra USA:s politiska utveckling med den vi ser i tv-serien. Maher fick nog av tjatet och försökte byta spår, men Moore insisterade på att denna dramaserie är det viktigaste man kan se på tv just nu:

När jag hyllade den första säsongen av The Handmaid’s Tale fick jag några svar på Twitter om att jag borde lyssna på en svensk podd som livligt förde fram att serien inte alls handlar om USA utan om Boko Haram. Jag påpekade att seriens regissör likväl som huvudrollsinnehavare, samt romanförfattaren Margret Atwood själv, hävdade seriens aktualitet apropå Trumps och GOP:s power grab sedan 2016 – vilket av poddens anhängare besvarades med att »de som gör och är med i en tv-serie inte alltid är de bästa på att uttolka den«.

Under säsong 2 har tillbakablickarna blivit en allt viktigare del av narrativet, och med ett förstärkt tema i frågeställningen: »När blev det för sent, hur hade vi kunnat stoppa det?«

Historien upprepade sig, otroligt nog, i början av säsong 2 – som hade än skarpare skurna paralleller med tänkta konsekvenser av utvecklingen i USA. »Hört den här podden?« frågade ihärdiga ifrågasättare i sociala medier. »Om att serien inte alls beskriver USA?«

I torsdags såg vi väl alla säsongsfinalen. Så nu kanske vi kan överge det här »Boko Haram«-marginalklottret för gott?

Detta i ljuset (eller mörkret) av vad som hänt i USA det senaste året. Och då tänker jag inte bara på barnen som slits från sina föräldrar utan lika mycket på hur The Heritage Foundations »originalist«-idé numera styr den amerikanska juridiska utvecklingen (eller avvecklingen).

Vi ser det även i Sverige, där kanske en fjärdedel av befolkningen nu kan tänka sig att rösta på en partiledare som själv gick med i SD när en nazist ledde det, och som vill dela upp svenska folket i etniska procentsatser och piska landet gult och blått.

Under säsong 2 har – som Michael Moore är inne på i klippet ovan – tillbakablickarna blivit en allt viktigare del av narrativet, med ett förstärkt tema i frågeställningen: »När blev det för sent? Hur hade vi kunnat stoppa det?« Det fundamentalistiskt förställda, utrakonservativa, religionsfascistiska USA vi ser i serien grundades i små men ihärdiga gradvisa värdeförskjutningar som den västliberala demokratin till slut inte kunde stoppa – inte minst på grund av att fascisterna utnyttjade liberala principer till sin fördel, och kunde erodera sig in, spricka för spricka.

Vi ser detta i skrämmande hög utsträckning i USA just nu, när Republikanerna politiserar domstolarna både regionalt och federalt och iskallt målmedvetet utnyttjar systemet för att urholka Demokraternas väljarunderlag. Och vi ser det över hela världen, även i Sverige, där kanske en fjärdedel av befolkningen nu förlorat sig i erosionens sprickor, och kan tänka sig att rösta på en partiledare som själv gick med i SD när en nazist var partiledare och vill dela upp svenska folket i etniska procentsatser och piska landet gult och blått; förändra ett öppet progressivt samhälle till ett auktoritärt slutenhet och anti-vetenskapligt fördumning.

I The Handmaid's Tale skymtas nu i alla fall en smula hopp, när kvinnorna börjar revoltera. De gradvisa förskjutningarna fungerar ju åt andra hållet också, om de är tillräckligt ihärdiga.

Kjells topp-10

  1. The Handmaid's Tale (Hulu/HBO Nordic)
  2. Flowers (Channel 4)
  3. Succession (HBO Nordic)
  4. The Affair (Showtime/HBO Nordic)
  5. Nashville (CMT)
  6. GLOW (Netflix)
  7. Detroiters (Comedy Central)
  8. Pose (FX/HBO Nordic)
  9. Condor (Audience)
  10. Ackley Bridge (Channel 4)

Patriks topp-10

  1. Succession (HBO Nordic)
  2. A Very English Scandal (BBC)
  3. Detroiters (Comedy Central)
  4. Come and Hug Me (MBC)
  5. Moving Sweden: 4032 soluppgångar (SVT)
  6. Wellington Paranormal (TVNZ)
  7. DuckTales (Disney Channel)
  8. Condor (Audience)
  9. Sharp Objects (HBO Nordic)
  10. Ackley Bridge (Channel 4)

Jimmys topp-5

  1. Sharp Objects (HBO)
  2. The Handmaid's Tale (Hulu/HBO Nordic)
  3. GLOW (Netflix)
  4. 13 november: Terrorattackerna i Paris (Netflix)
  5. Succession (HBO)

Just nu på TVdags

Nyhet

Ursäkta röran, TVdags bygger om!

19 maj, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Line of Duty-sträckkollen på SVT Play

16 maj, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Kevin Bacon & 1990-talskänslan i City on a Hill

9 maj, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: The Handmaid's Tale reser sig igen

2 maj, 2021
Intresseklubben Antecknar #79

Nytt avsnitt av TVdags filmpodd: Terminator-sviten

1 maj, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Svärfar svävar fritt i Tumba-dokun

25 april, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Tortyrporr & rasism i kontroversiella Them

18 april, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Avancerade soc-thrillern Snöänglar

11 april, 2021
Söndagskrönikan med veckolista

Bäst i tv-världen just nu: Brittisk deppattack med Line of Duty & Unforgotten

4 april, 2021
Recension

Bert ligger kanske inte rätt i tiden – men han är fortfarande kul

1 april, 2021
Sverigepremiärer

Paramount+: Two Weeks to Live är bra – Everyone Is Doing Great är bättre

29 mars, 2021
Nyhet

Dags för Paramount+ att dra igång – men Apple får förtur

24 mars, 2021

Sagt om oss

Gör som tusentals andra!

Följ oss på Twitter och gilla oss på Facebook!

Nästa artikel