Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: I Westworld är livet värdefullt som en självgående gräsklippare

Innehåller inga spoilers om handlingen om Westworld.

Hittills gillar jag HBO:s nya Westworld massor. Det var länge sedan en stor tv-serie öppnade så starkt och jag är helt klart ombord, inte minst med tanke på att kommande avsnitt regisseras av Michelle MacLaren (Breaking Bad), Neil Marshall (The Descent) och Vincenzo Natali (Cube) *swoon*. Men mitt i huvudkonflikten, i en liten scen i första avsnittet, presenterar serien också oavsiktligt ett motargument till hela dess relevans.

En central fråga i Westworld är när ett artificiellt medvetande blir så avancerat att det inte är moraliskt försvarbart att använda det som slav.

Eller nej, så jävla allvarligt är det inte men man måste ju vara spetsig i sitt tyckande numera? Det är en tanke att leka med i alla fall, så häng med.

En central fråga i Westworld är när ett artificiellt medvetande blir så avancerat att det inte är moraliskt försvarbart att använda det som slav. Det är ingen ny fråga. Populärkulturen har ställt den många gånger, personifierad i Blade Runner när Roy Batty väser till sin skapare doktor Tyrell: »I want more life… fucker«.

Men det är en aktuell fråga. Alla techmässor handlar om AI och vi kommer nå en punkt ganska snart när det inte är okej längre att vråla oförskämdheter till Siri eftersom hon/hen/det kommer ta illa upp.

Den nya frågan som Westworld omedvetet (?) ställer är: Behöver vi verkligen bry oss?

I en scen ser vi att inte bara de mänskliga figurerna i nöjesparken är artificiellt byggda utan även djuren. En häst går förbi inne på verkstan som sköter underhållet av prylarna.

Människan började tämja hästar runt år 4 000 före kristus. Vi har lärt dem plöja åkrar, dra vagnar, jobba i gruvor, springa fort så vi kan betta och bli placerade mellan två brödskivor med pickles och ketchup. På senare tid har vi dessutom reglerat djurens rätt i lag. Den första svenska djurskyddsförordningen klubbades 1857 och gjorde det straffbart att misshandla egna djur.

Den artificiella hästen som leds förbi kameran i Westworld väcker därför en del frågor. Om vi skapar en artificiell häst som är närmast identisk med en riktig häst, innebär det då:

  • att byggnaden där den bor måste följa vissa brandsäkerhetsstandards?
  • att spiltan måste vara av en viss minimistorlek?
  • att den en viss tid av varje dag måste vara utomhus?
  • att den inte får packas så tungt att den får trycksår av sadel och sele?

westworldFundera över det artificiella livet utifrån den synvinkeln. Min spontana reaktion är att jag känner ungefär lika mycket empati som för en självgående gräsklippare som laddat ur batteriet. Det är en automaton, liksom. Att piska en sådan häst är som att sparka av backspegeln på en självkörande Tesla: det blir i värsta fall en röd flagga i ett diagnostikprogram. Tills den blivit så utvecklad att den lägger hovarna runt halsen och hotfullt gnäggar »I want more life… fucker« så är det omöjligt att ta hänsyn till den som en häst?

I Westworld har vi inte sett några hästar bryta benen i bergen eller bli skjutna ännu, men om vi får det, kommer serien problematisera deras existens? Jag tror inte det. För det är artificiella hästar, liksom. Vem ska bli upprörd? De har inte Siris förföriska AI-röst så vi kommer aldrig missta dem för medvetande varelser.

Och följdfrågan blir då naturligtvis: Så varför ska vi bry oss om de människoliknande androiderna? De ler och dansar och kvittrar som hämtade ur Sound of Music men det är bara om vi inte tänkt klart som vi behöver ta hänsyn till deras behov och vilja? Betrakta dem som hästar istället. Problemet löst. *Credits*

Nej. Jag raljerar förstås. Det är ett relevant och spännande moralproblem. Nu när vi är på väg mot AI på riktigt (och därmed möjligtvis också singulariteten?) så tror jag att populärkulturen gör rätt i att stöta och blöta de här frågorna så att de inte bara avgörs i mötesrum med ingenjörer.

Men jag kommer nog inte kunna hjälpa att tänka på den där hästen varje gång en värd på Westworld råkar ut för övergrepp av sadistisk gäst. Om inte annat för att ducka känslan av att behöva formulera en egen åsikt om ett komplext dilemma.

Kjells topp-10

  1. Speechless (ABC)
  2. Halt and Catch Fire (C More/Showtime)
  3. Divorce (HBO Nordic)
  4. The Code (ABC-TV)
  5. Quarry (Cinemax/HBO Nordic)
  6. Atlanta (FX)
  7. Bedrag (DR)
  8. Empire (Fox/Viaplay)
  9. Designated Survivor (ABC/Netflix)
  10. Cold Feet (ITV)

Just nu på TVdags

Nyhet

Ursäkta röran, TVdags bygger om!

19 maj, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Line of Duty-sträckkollen på SVT Play

16 maj, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Kevin Bacon & 1990-talskänslan i City on a Hill

9 maj, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: The Handmaid's Tale reser sig igen

2 maj, 2021
Intresseklubben Antecknar #79

Nytt avsnitt av TVdags filmpodd: Terminator-sviten

1 maj, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Svärfar svävar fritt i Tumba-dokun

25 april, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Tortyrporr & rasism i kontroversiella Them

18 april, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Avancerade soc-thrillern Snöänglar

11 april, 2021
Söndagskrönikan med veckolista

Bäst i tv-världen just nu: Brittisk deppattack med Line of Duty & Unforgotten

4 april, 2021
Recension

Bert ligger kanske inte rätt i tiden – men han är fortfarande kul

1 april, 2021
Sverigepremiärer

Paramount+: Two Weeks to Live är bra – Everyone Is Doing Great är bättre

29 mars, 2021
Nyhet

Dags för Paramount+ att dra igång – men Apple får förtur

24 mars, 2021

Sagt om oss

Gör som tusentals andra!

Följ oss på Twitter och gilla oss på Facebook!

Nästa artikel