Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Falsk identitet – fransk spionsensation i Rubicon-klass

När den franska spionserien Falsk identitet började på SVT trodde jag att den skulle vara ett slags europeisk Homeland, då den ledsagats av ryktet att vara både miljömässigt trovärdig och dramaturgiskt välgjord. Nu när jag äntligen börjat plöja serien – under galgen, eftersom dess 10 avsnitt bara ligger kvar på SVT Play till den 4 juli – inser jag både att den är ännu bättre än ryktet, och något väsensskilt från att vara Homeland-inspirerad.

Skildringen av hur huvudpersonen är en så briljant agent att han slår över och blir en säkerhetsrisk är nog den enskilt starkaste personstoryn – ja, bättre än Carrie i Homeland – jag sett i ett spiondrama.

Snarare är den en fransk Rubicon, med en släng av The Shadow Line. Ja, Les Bureau des Lègendes, som serien heter i original, är ända där uppe i topp-3 av tidernas bästa spiondramaserier.

»Legenderna« i originaltiteln syftar på uttrycket den franska underrättelsetjänsten använder för sina agenters falska identiteter. En av dem – den allra bästa – har precis kommit tillbaka till Paris efter ett långt uppdrag i Damaskus; samtidigt som en annan av dem, på uppdrag i Alger, plockas in för en fyllekörning och sedan försvinner från radarn; samtidigt som den syriska regeringen i hemlighet förhandlar med exiloppositionen i Paris, under överinsyn av Ryssland; samtidigt som den hemkomne toppagenten tappar greppet om den falska identitet han inte kunnat överge varvid även hans 20-åriga dotter dras in i väven; samtidigt som en operation koordinerad med USA och Storbritannien för att slå till mot en algerisk terrorist hotas avslöjas; samtidigt som en nyutbildad agent ska infiltrera kärnkraftsindustrin i Iran.

Komplext är bara förnamnet. Efternamnet är ett tidshoppat perspektiv där protagonisten, toppagenten, sitter i ett djupförhör med CIA.

Men, och detta är det viktigaste: Falsk identitet är ingen snabb, actionpackad serie utan molande långsam. Actionscenerna är fenomenalt spännande, men snarare på The Shadow Line-sättet. Det dröjer fyra, fem avsnitt innan de ens dyker upp – biljakterna, skuggningarna – men de är aldrig generiska, har alltid en oerhörd finess: som när ett skuggspel med en anonym informatör i ett parkeringshus sker via bluetooth, eller som när en biljakt sköts via högkvarterets övervakningssystem och agenten i bilen blir ett verktyg som bara kan svettas, svära och köra.

5799775_bdl4Rubicon-fans kommer att älska miljön på underrättelsehögkvarteret, en vindsvåning dit man med fördel anländer via »slussar« (obligatoriska färdmedelsbyten) och där verksamheten av nöd är lika mycket analog som digital, men som inte är mer tillsluten än att en mus tar sig in…

Den sociala dynamiken på kontoret är fascinerande djupt skildrad, med dialog, individuella relationer och händelseutvecklingar i mästerligt samspel. Jag älskar chefens känsla av underläge gentemot toppagenten i det att han själv aldrig varit på fältet, och hur öppet plågad han är – som när han en morgon berättar om hur verklighetens mardröm blivit en mardröm hemma i nattsömnen också: »Filmer och böcker smälte ihop, jag såg dubbelagenter överallt.«

Och hur ofta har vi sett budgeten kring underrättelseoperationer avhandlas i spionseriedialog? Här är den en självklar del av dramat.

Här finns också en underbar humor – givetvis inte utformad som ett humorelement, tvärtom, men när byrån förhandlar med en anonym kontakt som vill sälja information om den försvunna agenten i Alger, och det sker i realtid via en skoterannons på Ebay, så är det svårt att inte dra på munnen. Och samtidigt jubla – för orsaken till att Ebay används är i sig  framvuxen ur storyn.

Vilket också är ett uttryck för serieskaparen  Èric Rochants noggrannhet. Visst finns här en hel del detaljer som inte stämmer överens med verkligheten, men också lika mycket som är exakt researchat – och framför allt har serien en vattentät egen inre logik. Rochant tar inga genvägar i manus.

Och om man till en början känner sig skeptisk till hur vissa rätt extrema och kostsamma insatser dras i gång enbart utifrån lösa hypoteser,  så inser man efterhand – i takt med att mönstret ideligen upprepas – att detta är underrättelseverksamhetens hela väsen och strategi: att arbeta med hypoteser och att ständigt pröva dem genom uteslutningsmetoden. En misslyckad operation blir då ändå alltid lyckad då man fått fram ytterligare en parameter för nästa, lite säkrare hypotes…

Jag vill också framhålla seriens många starka kvinnoroller – betydligt fler än i exempelvis Homeland. När det gäller genusperspektiv och könsrepresentation ljuger bilden här ovan kraftigt. Och mer än något annat är serien ändå ett psykosocialt drama. Skildringen av hur huvudpersonen (Mathieu Kassovitz) är en så briljant agent att han slår över och blir en säkerhetsrisk är nog den enskilt starkaste personstoryn – ja, bättre än Carrie i Homeland – jag sett i ett spiondrama.

Falsk identitet finns som sagt kvar ett par veckor till på SVT Play. Sedan får vi hoppas att även säsong 2, som just sänts i Frankrike, hittar hit snart. Och 2017 kommer säsong 3! Det är en känsla av lyx och revansch att vi gamla rättshaveristiska Rubicon-fans äntligen fått en sån här serie att följa säsong efter säsong.

Kjells topp-10

  1. Falsk identitet/Les Bureau des Lègendes (Canal+/SVT Play)
  2. UnReal (Lifetime)
  3. Kingdom (Audience Network)
  4. Casual (Hulu/HBO Nordic)
  5. Penny Dreadful (HBO Nordic)
  6. Upstart Crow (BBC)
  7. Wrecked (TBS)
  8. Maron (IFC)
  9. Preacher (AMC/Viaplay)
  10. Wayward Pines (Hulu/Fox)

Degrells topp-10

  1. The Chris Gethard Show (Fusion)
  2. Decker: Unclassified (Adult Swim)
  3. Full Frontal with Samantha Bee (IFC)
  4. EM i fotboll (SVT/TV4)
  5. Silicon Valley (HBO Nordic)
  6. Penny Dreadful (HBO Nordic)
  7. The Best of Jeb! Bush (Super Deluxe)
  8. Last Week Tonight with John Oliver (HBO Nordic)
  9. Upstart Crow (BBC)
  10. Mind Jack (Adult Swim)

Patriks topp-10

  1. UnReal (Lifetime)
  2. Person of Interest (CBS)
  3. The Master of Revenge (KBS/Viki)
  4. The Girlfriend Experience (Starz/C More)
  5. Secret Healer (JTBC/Viki)
  6. Becky's Back (KBS)
  7. Casual (Hulu/HBO Nordic)
  8. Dear My Friends (tvN)
  9. Veep (HBO Nordic)
  10. Baroness von Sketch Show (CBC)

Idas topp-5

  1. Orange is the New Black (Netflix)
  2. Penny Dreadful (HBO Nordic)
  3. UnReal (Lifetime)
  4. Masterchef Australia (Network Ten)
  5. Silicon Valley (HBO Nordic)

Daniels topp-5

  1. Orange is the New Black (Netflix)
  2. Game of Thrones (C More/HBO Nordic)
  3. Frankie & Grace (Netflix)
  4. Love (Netflix, äntligen avbetad!)
  5. Wayward Pines (Hulu/Fox)

Jimmys topp-5

  1. Preacher (AMC/Viaplay)
  2. Outcast (Cinemax/Fox)
  3. Person of Interest (CBS)
  4. Bloodline (Netflix)
  5. Fotbolls-EM (SVT/TV4)

Björns topp-5

  1. Person of Interest (CBS)
  2. Orphan Black (BBC America/Netflix)
  3. Game of Thrones (C More/HBO Nordic)
  4. Fotbolls-EM (SVT/TV4)
  5. Ride with Norman Reedus (AMC)

Just nu på TVdags

Nyhet

Ursäkta röran, TVdags bygger om!

19 maj, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Line of Duty-sträckkollen på SVT Play

16 maj, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Kevin Bacon & 1990-talskänslan i City on a Hill

9 maj, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: The Handmaid's Tale reser sig igen

2 maj, 2021
Intresseklubben Antecknar #79

Nytt avsnitt av TVdags filmpodd: Terminator-sviten

1 maj, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Svärfar svävar fritt i Tumba-dokun

25 april, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Tortyrporr & rasism i kontroversiella Them

18 april, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Avancerade soc-thrillern Snöänglar

11 april, 2021
Söndagskrönikan med veckolista

Bäst i tv-världen just nu: Brittisk deppattack med Line of Duty & Unforgotten

4 april, 2021
Recension

Bert ligger kanske inte rätt i tiden – men han är fortfarande kul

1 april, 2021
Sverigepremiärer

Paramount+: Two Weeks to Live är bra – Everyone Is Doing Great är bättre

29 mars, 2021
Nyhet

Dags för Paramount+ att dra igång – men Apple får förtur

24 mars, 2021

Sagt om oss

Gör som tusentals andra!

Följ oss på Twitter och gilla oss på Facebook!

Nästa artikel