Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: »22 juli« avslutade storartat – men inte perfekt

Betyg 4 av 5

Normalt så växlar vi alltid serier på förstaplatsen, vecka för vecka – poängen med våra söndagslistor är ju att tipsa om de bästa aktuella tv-serierna i stort, inte att göra någon exakt kvalitetsrankning. Det känns vettigare att rotera ettan på listan, och därmed också ämnet för krönikan, än att upprepa hyllningar av, säg, Falsk identitet flera veckor i rad.

Men, med det sagt – just denna vecka känns det omöjligt att placera något annat än 22 juli på förstaplatsen ännu en vecka. I huvudsak räcker det med att läsa Henriks hyllning från förra söndagen som motivering till varför, jag vill bara addera några tankar som dels är en konsekvens av hur oerhört bra serien är, och dels förklarar varför jag ändå tycker att den betygsmässigt är mer fyra än femma.

Det har varit en sådan glädje att se en skandinavisk dramaserie skildra sjukhusmiljöer med så mycket äkthet, så manusförfattarnas val av repliker om cykelfall och pastavatten var obegripliga.

Det är sällsynt med serier som fungerar socialrealistiskt på så här många nivåer  – som sjukhusserie, polisserie, politisk serie, skolserie. På det sättet har 22 juli mer gemensamt med The Wire och American Crime än med Lasermannen. Alla miljöer är imponerande djupt och trovärdigt skildrade, alla skådespelare gör felfria insatser. Men ju mer realistisk en serie är, desto högre krav ställer man som tittare på trovärdigheten i varje detalj. De flesta dramaserier accepterar man för att de är bra illusioner, men en serie som 22 juli irriterar när den gör minimala små missar som bryter illusionen av att det är på riktigt. Det är djupt orättvist, men det är så det fungerar (för mig).

Och jag tror inte jag var ensam om att skaka irriterat på huvudet under inledningen av serien, när den åttaåriga pojken kom in med sina livshotande skador och läkarna samtidigt upptäckte gamla brott på finger och revben samt brännmärken på bröstet – och när flera läkare reagerade med ursäkter. Först var det en läkare som tyckte att brotten på revbenen kunde ha kommit av en cykelolycka, sedan var det en som spekulerade i att brännmärkena kunde ha kommit från hett spaghettivatten(!).

I verkligheten hade läkarna omgående börjat spekulera internt om barnmisshandel, och inget annat.

Och det bröt verkligen den där illusionen för mig, den som är så mycket mer värd i en serie som 22 juli än i Hamilton eller Box 21. Det har varit en sådan glädje att se en skandinavisk dramaserie skildra sjukhusmiljöer med så mycket äkthet, så manusförfattarnas val av repliker om cykelfall och pastavatten var obegripliga. Bagateller? Jag tycker inte det. Kändes som bortslarvade nyckelrepliker.

Jag till och med googlade på »Breidablikk« vid ett tillfälle, tills jag förvirrat kom på att, visst ja, han finns ju inte …

Annars var det väl vissa grundläggande val i hur man hanterade verkliga (Breivik) respektive fiktiva personer (i stort sett alla andra) som bröt illusionen. Främst hur bloggaren Fjordman i tv-versionen blev en »Breidablikk«. Å andra sidan var det storyspåret så suveränt exekverat att man började tro på fiktionen. Jag till och med googlade på »Breidablikk« vid ett tillfälle, tills jag förvirrat kom på att, visst ja, han finns ju inte …

Så jag tycker nog att detta var ett både smart och väl genomfört grepp. Fiktionen ger så mycket mer kreativt spelrum än dramadokumentären.

Kjells topp-10

  1. 22 juli (NRK/SVT Play)
  2. Baron Noir (HBO Nordic)
  3. Kalifat (SVT)
  4. Curb Your Enthusiasm (HBO Nordic)
  5. The Outsider (HBO Nordic)
  6. Cold Feet (ITV)
  7. Home (Channel 4)
  8. Gold Digger (BBC/C More)
  9. Avenue 5 (HBO Nordic)
  10. Natten till lördag (DR/SVT)

Patriks topp-10

  1. Natten till lördag (DR/SVT)
  2. Itaewon Class (JTBC)
  3. Home (Channel 4)
  4. Kalifat (SVT)
  5. The Game: Towards Zero (MBC)
  6. Tsunami (SVT)
  7. Tunn is (C More)
  8. War of Prosecutors (JTBC/Viki)
  9. Black Dog (tvN/Viki)
  10. Crash Landing on You (tvN)

Björns topp-3

  1. Cold Feet (ITV)
  2. The Outsider (HBO Nordic)
  3. Locke & Key (Netflix)

Christophers topp-3

  1. The Outsider (HBO Nordic)
  2. Star Trek: Picard (Amazon Prime)
  3. Avenue 5 (HBO Nordic)

Just nu på TVdags

Nyhet

Ursäkta röran, TVdags bygger om!

19 maj, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Line of Duty-sträckkollen på SVT Play

16 maj, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Kevin Bacon & 1990-talskänslan i City on a Hill

9 maj, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: The Handmaid's Tale reser sig igen

2 maj, 2021
Intresseklubben Antecknar #79

Nytt avsnitt av TVdags filmpodd: Terminator-sviten

1 maj, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Svärfar svävar fritt i Tumba-dokun

25 april, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Tortyrporr & rasism i kontroversiella Them

18 april, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Avancerade soc-thrillern Snöänglar

11 april, 2021
Söndagskrönikan med veckolista

Bäst i tv-världen just nu: Brittisk deppattack med Line of Duty & Unforgotten

4 april, 2021
Recension

Bert ligger kanske inte rätt i tiden – men han är fortfarande kul

1 april, 2021
Sverigepremiärer

Paramount+: Two Weeks to Live är bra – Everyone Is Doing Great är bättre

29 mars, 2021
Nyhet

Dags för Paramount+ att dra igång – men Apple får förtur

24 mars, 2021

Sagt om oss

Gör som tusentals andra!

Följ oss på Twitter och gilla oss på Facebook!

Nästa artikel