Blekt försök att mjölka ur Nordic Noir-konceptet

Premiär i kväll: Avslaget och larvigt – Nyqvist & Monaghan trötta i Kanal 5:s 100 Code

Någon mördar kvinnor på båda sidor av Atlanten, begraver dem levande en halvmeter under jord med ett rör att andas igenom, i alla fall hälften av dem, den andra halvan mördas direkt, och när så sker sticks blommor ner i den andra kvinnans andningsrör, täpper till luftvägen, kväver även dem. Det har något med Hades och Persefone att göra, eller Hades and Persephone som Michael Nyqvist skriver i sökrutan eftersom det är internationell flärd på den här serien, en koppling till den grekiska mytologin så krystad att jag bara känner apati när Dominic Monaghans New York-polis förklarar den för sina svenska kollegor. Men okej, mördaren tillber Hades och denne kräver offer i form av unga, blonda, blåögda kvinnor. Bra upplägg.

Svensk-tyska samproduktioner har ett uselt track record, från Prusseluskan i Pippi Långstrump till Kommissarien och havet, och 100 Code lyfter inte den nivån.

Nej, pilotavsnittet av den tolvdelade kriminalserien 100 Code är tyvärr inget vidare. Svensk-tyska samproduktioner har ett uselt track record, från Prusseluskan i Pippi Långstrump till Kommissarien och havet (minns ni?), och denna satsning, som ursprungligen skulle fått premiär på Kanal 5 i Sverige och Sky Deutschland i Tyskland men som HBO Nordic sedan köpte första visningsrätten till, framstår utifrån de första 43 minutrarna bara som ett blekt försök att mjölka ur Nordic Noir-konceptet. Storyn kring de mördade kvinnorna känns konstruerad, de omaka snutarna som föses samman trots att de hatar varandra har vi sett tiotusen gånger förut (och jag förstår inte ens varför de ogillar varandra, antipatin verkar finnas där mest för att det hör till) och draget att låta Michael Nyqvist spela en kille som heter Mikael, börjar inte det kännas lite gjort?

Det är inte det att något i det första avsnittet egentligen är uselt – eller jo, en del dialogpartier mellan de svenska skådisarna är faktiskt där och nosar – men hela produktionen känns så … ja, avslagen är nog ordet jag söker. Det bränner aldrig till, och inte ens de många vykortsvyerna över vår huvudstad orkar spraka, som har de inte riktigt vetat vilket ben de ska stå på – Stockholm noir eller Stockholmsmys eller kanske lite båda så att det mest blir ingenting?

Manuset är skrivet av tidigare Oscarsvinnaren Bobby Moresco (manuset till Crash), och denne kunde i en intervju i Metro förra sommaren ses säga »Jag bryr mig väldigt lite om plotten jämfört med rollfigurerna« gällande 100 Code. Utifrån vad vi får se av rollfigurerna i första avsnittet känns det inte särskilt betryggande för fortsättningen.

Att plocka in en internationell »stjärna« i en förhoppning att göra serien mer gångbar utomlands, känns inte det väldigt gammaldags? Lite som när de plockade in Mark Hamill för att spela skurken i Hamilton.

Men det som stör mig mest med första avsnittet av 100 Code är nog det här med engelskan och Dominic Monaghan. Att plocka in en internationell »stjärna« för att motivera att serien till stora delar ska utspela sig på engelska i en förhoppning att göra den mer gångbar utomlands, känns inte det väldigt gammaldags? Lite som när de plockade in Mark Hamill för att spela skurken i Hamilton. En grej med framgångarna för skandinaviska krimserier som Brottet och Bron var ju att de struntade i sådant där larv och väldigt tryggt placerade sig i det danska och det svenska och fokuserade på bra, engagerat berättande med väl utmejslade rollfigurer, utan ett till synes ängsligt behov av att spajsa till det med lagom internationell kryddning.

100 Code har premiär på Kanal 5 i kväll kl 21.

Just nu på TVdags

Nyhet

Ursäkta röran, TVdags bygger om!

19 maj, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Line of Duty-sträckkollen på SVT Play

16 maj, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Kevin Bacon & 1990-talskänslan i City on a Hill

9 maj, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: The Handmaid's Tale reser sig igen

2 maj, 2021
Intresseklubben Antecknar #79

Nytt avsnitt av TVdags filmpodd: Terminator-sviten

1 maj, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Svärfar svävar fritt i Tumba-dokun

25 april, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Tortyrporr & rasism i kontroversiella Them

18 april, 2021
Söndagskrönikan med veckolistor

Bäst i tv-världen just nu: Avancerade soc-thrillern Snöänglar

11 april, 2021
Söndagskrönikan med veckolista

Bäst i tv-världen just nu: Brittisk deppattack med Line of Duty & Unforgotten

4 april, 2021
Recension

Bert ligger kanske inte rätt i tiden – men han är fortfarande kul

1 april, 2021
Sverigepremiärer

Paramount+: Two Weeks to Live är bra – Everyone Is Doing Great är bättre

29 mars, 2021
Nyhet

Dags för Paramount+ att dra igång – men Apple får förtur

24 mars, 2021

Sagt om oss

Gör som tusentals andra!

Följ oss på Twitter och gilla oss på Facebook!

Nästa artikel